Geplaatst door DDA

Dutch Digital Agencies en TekkieWorden bundelen krachten voor meer tech-talent in bureauwereld

Amsterdam, 22 september 2021 – Dutch Digital Agencies (DDA) en TekkieWorden, ‘s Nederlands grootste gids naar werken en studeren in tech, gaan samenwerken om het oplopend tekort aan tech-talent bij digitale bureaus in Nederland het hoofd te bieden. Met het partnerschap willen zij meer talent  interesseren voor het volgen van een IT-opleiding en het vervullen van een IT-rol bij één van de vele ‘digital agencies’ die Nederland rijk is. Door de toenemende digitalisering groeit de vraag naar digitale diensten van bureaus explosief en daarmee mee ook de vraag naar tech-talent. Daarom zetten DDA en TekkieWorden zich samen in om mensen warm te maken voor IT-opleidingen, waarmee ze later bij een bureau aan de slag kunnen als Developer, Digital designer, Growth hacker of Data-analist.

Naar verwachting zal in 2021 de gezamenlijke omzet van digitale bureaus aangesloten bij DDA met bijna 10 procent toenemen tot 872 miljoen euro. De werkgelegenheid in de sector groeit in 2021 naar verwachting met 7,6 procent naar 7916 werknemers (bron: Ipsos i.o.v. DDA). De vraag naar digitalisering van producten van overheden, instellingen en commerciële bedrijven neemt (j-o-j) toe, en daarmee de vraag naar IT’ers ook. Echter, digitale bureaus kampen, net als andere sectoren, al jaren met een oplopend tekort aan tech-talent. Meer dan 50 procent van de vacatures bij digitale bureaus betreft ‘developer’ rollen. Dat zet een rem op de groei van de sector. Daarom gaan DDA en TekkieWorden, de grootste online gids naar studeren werken in tech, de samenwerking aan om, met de hulp van voorlichtingsmateriaal als vlogs en activaties op scholen door het land, de kansen van IT-banen bij digitale bureaus in de kijker zetten.

Samenwerking van start met ‘Verhalen van Verslimmers’

Het startschot van deze samenwerking is de online DDA-pagina op TekkieWorden.nl, met daarop diverse tech-banen en projecten bij digital agencies. Developers, UX-designers en data-analisten werken vaak in teams samen aan een digitale oplossing voor hun klanten. Deze ‘verslimmers’ zorgen voor vooruitgang waarmee miljoenen Nederlanders elke dag hun voordeel doen. Lees hier hun verhalen. Een ander belangrijk onderdeel van het partnership is de serie video’s die die de kijker meeneemt in de wereld van tech bij digitale bureaus.

Meer diversiteit in tech

Naast het mensen interesseren voor het volgen van een IT-opleiding en het vervullen van een IT-rol bij één van de vele digital agencies die Nederland rijk is, maken DDA en TekkieWorden zich samen hard voor meer diversiteit in de sector. Met de voorlichtingsmaterialen willen ze mensen van alle leeftijden, achtergronden, en denk- en werkniveaus interesseren voor IT, en helpen ontdekken welke IT-carrière bij hen past.

DDA onderdeel van TekkieWorden Week 2021

Naast de DDA-pagina op TekkieWorden.nl en de vlogs op het Youtube-kanaal, zullen verschillende digitale bureaus tijdens de TekkieWorden Week in november en maart hun deuren openen. Tijdens deze voorlichtingen komen scholieren, studenten en omscholers alles te weten over werken als IT-er bij een digitaal bureau.

Over TekkieWorden

TekkieWorden is onderdeel van TechGrounds en ‘s Nederlands grootste gids naar werken en studeren in tech. TekkieWorden wil de potentie van tech-banen en IT-studies voor iedereen zichtbaar en toegankelijk te maken en zet zich in om mensen van alle leeftijden, alle achtergronden en alle denk- en werkniveaus te activeren naar IT. TekkieWorden is een initiatief van TechConnect vanuit de Amsterdam Economic Board dat wordt gesteund door Rabobank, Booking.com, TomTom en opleidingsfonds CA-ICT. TekkieWorden werkt actief samen met Gemeente Amsterdam, Gemeente Almere, Gemeente Utrecht, Economic Board Zuid Holland en wordt ondersteund door Rabo Foundation en Doghouse Recruitment.

Over Dutch Digital Agencies

Dutch Digital Agencies (DDA) verenigt en vertegenwoordigt de beste digitale bureaus van Nederland. Samen maken we de wereld om ons heen steeds een beetje slimmer. Stap voor stap, klik na klik. Samen zorgen we voor vooruitgang waarmee miljoenen Nederlanders elke dag hun voordeel doen.

Samen versterken we onze snelgroeiende branche en ontwikkelen het talent van morgen. We zijn trots op onze kennis en ons werk. En vertellen daar graag over op events en in de media. Met bijna 150 leden staan we voor het beste dat de Nederlandse digitale industrie te bieden heeft. DDA verenigt de Verslimmers van de wereld om ons heen.