Geplaatst door Cowboy

E-bike merk Cowboy haalt $ 80 miljoen binnen om te investeren in productontwerp, on-demand services en een digitale fietscoach

Brussel, 27 januari 2022 – Cowboy kondigt vandaag een mijlpaal aan van $ 80 miljoen (ongeveer € 70 miljoen) in hun Series C investeringsronde. De ronde wordt geleid door de investeringsmaatschappijen Exor, HCVC en Siam Capital, met investeringen van Tiger Global, Index Ventures, Eothen, Isomer Opportunities Fund, Future Positive Capital en Triple Point Capital. Deze nieuwe kapitaalinjectie brengt het totaal door Cowboy opgebrachte kapitaal op $ 120 miljoen en zal Cowboy in staat stellen om essentiële technologieën inhouse te brengen, producten en services voor een groeiend publiek te ontwerpen en door te zetten met het bouwen van een e-bike community rondom de Cowboy app. Op deze manier wil Cowboy bouwen aan nieuwe fietsgewoonten in en rondom de stad. Dit alles in een tijd waarin consumenten steeds vaker heil zoeken bij een actieve en milieuvriendelijke levensstijl.

De belangrijkste initiatieven en investeringen in 2022 en daarna zullen om vier centrale groeithema’s draaien: excellentie in productontwerp, on demand services, fitness en klanttevredenheid. Significante Research & Development investeringen en groei in de inhouse capaciteiten voor de bouw, het ontwerp en het productieproces van de fiets behouden centrale prioriteit. Daarnaast werkt het bedrijf aan innovaties rondom veiligheid, navigatie en personalisatie. Sinds dag één heeft Cowboy zich gefocust op het ontwerpen van het eenvoudigste, meest intuïtieve rijgevoel dat iemand ooit op een e-bike heeft ervaren. Met de nieuwe investering kan het bedrijf nog grotere stappen zetten in de technologie van de e-bike, gepaard met de app, om zo elke rijder een fijne, frictieloze rijervaring te bezorgen.

“Ik ben verheugd over de nieuwe steun van onze investeerders, die onze bedrijfsgroei en productinnovatie zal versnellen,” zegt Adrien Roose, Co-Founder & CEO van Cowboy. “Met het nieuwe kapitaal brengen we ons industrieel design en technologische ontwikkeling inhouse. Dit geeft ons als het meest gewilde e-bike merk een extra competitief randje.”

2021 was een beslissend jaar voor Cowboy. Het bedrijf legde het fundament voor een snelle internationale groei. Enkele van de meest opzienbarende mijlpalen waren de lancering van de nieuwe Cowboy 4 en 4 ST, uitbreiding naar de Verenigde Staten, de introductie van Cowboy Care, de eerste onderhoud en on-demand reparatie abonnementservice in de industrie, de lancering de Cowboy app 3.0, met daarin fitness statistieken en social sharing en het optimaliseren van Cowboy Circular. De loyale community aan Cowboy rijders is al sinds dag één een cruciaal onderdeel van het succes van het bedrijf. Voortbouwend op deze sterke basis, zullen nieuwe sociale functies in de app worden uitgerold. Een tweede crowdfunding campagne zal binnenkort ook van start gaan, waarbij de community wordt uitgenodigd om deelgenoot te worden van de groei van Cowboy.

Nieuwe initiatieven aan de horizon
Terwijl het bedrijf doorgroeit als internationaal merk met dank aan de nieuwe investeringen, zal ook haar markt-voetafdruk en team groeien, en zet Cowboy zich in voor een duurzame productie. In de eerste helft van dit jaar opent Cowboy twee nieuwe brand stores, ter aanvulling op de reeds bestaande store in Brussel. Daarnaast blijft Cowboy als remote-first organisatie talenten aantrekken over de hele wereld, waaronder in New York, Londen, Parijs en Berlijn. Het team zal blijven groeien, met name op het gebied van ontwerp- en productiepraktijken en activiteiten in de VS.

Cowboy wil een van de meest toonaangevende merken worden die de overgang naar koolstofvrije mobiliteit helpt te versnellen. De eerste inspanningen hebben als doel om te zorgen dat meer dan 50% van de fietsonderdelen en componenten geproduceerd worden in Europa, zodat de afhankelijkheid van vrachtvervoer over lange afstanden wordt verminderd. Andere inspanningen worden geleverd om te zorgen voor voortdurende verbetering van de levenscyclus van het product en van het Circular-programma, opdat verschillende e-bike generaties op een eenvoudige manier van de ene op de andere eigenaar kunnen overgaan.

Mensen motiveren om actief en fit te blijven
De afgelopen jaren worden er steeds meer e-bikes verkocht. De aantallen lopen ver vooruit op elektrische auto’s en de markt zal naar verwachting in slechts zes jaar een omvang van meer dan $ 50 miljard bereiken. Terwijl mensen zoeken naar een slimmer vervoermiddel en een betere keuze om de klimaatcrisis te bestrijden, zitten we ook in een wereldwijde gezondheidscrisis; een die door de pandemie alleen maar verergerd. Geestelijke gezondheidsproblemen zijn toegenomen en het percentage volwassenen met overgewicht stijgt. Cowboy bevindt zich in een unieke positie om zowel de milieucrisis als uitdagingen op het gebied van mentaal en fysiek welzijn aan te gaan door verandering te brengen in de manier waarop mensen zich in en rond steden bewegen; door de overgang te faciliteren van grotendeels passief vervoer naar actief vervoer.

Cowboy Care: een on demand onderhoudsdienst waarbij rijders met één druk op de knop in de Cowboy-app een reparatie door gecertificeerde technici kunnen plannen, waar en wanneer het hen het beste uitkomt. Het is een jaarabonnement van 20 euro per maand, zonder verborgen kosten of uitzonderingen. Dat geldt voor elk onderdeel dat aan reparatie, reiniging of vervanging toe is, inclusief een lekke band. De service is beschikbaar op aanvraag.

Cowboy app 3.0: Sinds november 2021 kunnen fietsers via de Cowboy-app hun fitness statistieken bijhouden, waaronder kracht en calorieverbranding, en zich met de rest van de Cowboy gemeenschap vergelijken en meten.

Cowboy Circular: Cowboy Circular is een project bij Cowboy, bedoeld om de fietsen een langere levensduur te geven door de voorraad gebruikte Cowboy 2 en Cowboy 3 fietsen op te knappen en tegen een lagere prijs te verkopen. Daarnaast verkoopt Cowboy ook de, niet langer in productie zijnde, Cowboy 1 fietsen die nooit zijn gebruikt. Dit stelt consumenten in staat om tweedehands gecertificeerde Cowboy e-bikes te kopen.

Initiatieven Cowboy:
Uitbreiding naar de VS: met de introductie van de Cowboy 4 in de VS, de plek die Cowboy zijn naam gaf, zullen mensen de fiets binnenkort in allerlei straten en staten zien.

Retail aanwezigheid: in de eerste helft van dit jaar opent Cowboy twee nieuwe brand stores, ter aanvulling op de reeds bestaande store in Brussel. Berlijn opent zijn deuren in februari en Parijs volgt in mei. Deze winkels bieden een vernieuwende fysieke shopervaring.

Groei van het team: als remote-first organisatie blijft Cowboy talenten aantrekken over de hele wereld, waaronder in New York, Londen, Parijs en Berlijn. Het team zal blijven groeien, met name op het gebied van ontwerp- en productiepraktijken en activiteiten in de VS.

Gemeenschap: de loyale community aan Cowboy rijders is al sinds dag één een cruciaal onderdeel van het succes van het bedrijf. Voortbouwend op deze sterke basis zullen nieuwe sociale functies in de app worden uitgerold. Een tweede crowdfunding campagne zal binnenkort ook van start gaan, waarbij de community wordt uitgenodigd om deelgenoot te worden van de groei van Cowboy.

Over Cowboy
Cowboy is een Belgische startup die innovatieve elektrische fietsen ontwikkelt voor stadsrijders. Het belangrijkste doel van Cowboy is om de stedelijke mobiliteit te verbeteren en forenzen op een aangenamere, duurzamere en efficiëntere manier naar hun bestemming te brengen. Cowboy werd in 2017 opgericht door ondernemers Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. Het hoofdkantoor staat in Brussel. Cowboy is de winnaar van de Eurobike 2017, de Red-Dot fiets Design Award 2018, de Red-Dot “Best of the Best” Award voor de Cowboy 3 in 2019 en voor de Cowboy 4 en Cowboy 4 ST in 2021. De Cowboy community heeft tot nu toe al meer dan 26 miljoen kilometer gereden, ondersteund door een steeds groter wordend servicenetwerk en aanwezigheid in negen markten in heel Europa.