Geplaatst door Proximus

edpnet zet zijn activiteiten voort als onafhankelijke entiteit binnen de Proximus Groep

In het kader van de gerechtelijke reorganisatie van edpnet kondigt Proximus vandaag aan dat de Ondernemingsrechtbank in Dendermonde zijn bod voor de overname van het bedrijf heeft gevalideerd. Bijgevolg zal Proximus de activiteiten en activa van het Belgische edpnet nv en het Nederlandse edpnet bv verwerven. Deze overname zal Proximus toelaten zijn aanbod in het segment van technisch onderlegde residentiële klanten en kmo’s te verrijken. Proximus streeft ernaar edpnet als een afzonderlijke entiteit op te nemen binnen de Proximus Group, zodat maximale continuïteit voor klanten en medewerkers wordt gegarandeerd.

edpnet is een onafhankelijke operator met activiteiten in België en Nederland en al vele jaren groothandelsklant van Proximus. Het is uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke speler voor vast internet op de Belgische markt en spreekt vooral het groeiende consumentensegment aan van technisch onderlegde kabelknippers en gamers, die op zoek zijn naar hoogwaardige productspecificaties (internetsnelheid, datavolumes, …) tegen een gunstige prijs. Hoewel vooral gericht op de consumentenmarkt, is het ook actief in het segment van kleine en middelgrote bedrijven. Vandaag bedient het bedrijf ongeveer 46.000 klanten voor vast internet en ongeveer 13.500 voor mobiel (excl. M2M).

In oktober 2022 vroeg edpnet bescherming aan tegen zijn schuldeisers. Als belangrijke dienstverlener en een van edpnet’s voornaamste schuldeisers, volgde Proximus de evolutie van het dossier op de voet. De beslissing van de rechtbank van 12 januari 2023 om een procedure van gerechtelijke reorganisatie type 3 te openen, met het oog op een mogelijke overdracht van activiteiten onder gerechtelijk gezag, heeft Proximus ertoe gebracht een bindend bod van 20,5 miljoen EUR uit te brengen. Gedurende de gehele procedure heeft Proximus zich constructief opgesteld, met als prioriteit de continuïteit van de dienstverlening aan de eindklanten.

Een sterk nichemerk met een unieke positionering die past in de multi-merkenstrategie van Proximus

Op basis van de lange samenwerking tussen beide bedrijven in het kader van Proximus’ open netwerkstrategie, is Proximus ervan overtuigd de juiste partner te zijn om edpnet toe te laten zijn activiteiten voort te zetten en zijn klanten te blijven bedienen.

Deze overname stelt Proximus in staat om marktsegmenten aan te spreken waarin het nog groeimogelijkheden heeft. Edpnet is onafhankelijk uitgegroeid tot een sterk merk met hoge klanttevredenheidsscores, uniek gepositioneerd op de markt dankzij zijn overtuigend vast en convergent aanbod voor het segment van technologisch onderlegde ‘waardezoekers’. Met een evenwichtige geografische mix en een groeiend aantal klanten dat gebruikmaakt van glasvezel, heeft het bedrijf aangetoond dat het in staat is om een trouwe klantenbasis op te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken in een specifiek marktsegment.

Proximus is ervan overtuigd dat met de juiste operationele en technische ondersteuning en door te zoeken naar synergieën en optimalisaties, dit groeitraject kan worden voortgezet. De huidige productportefeuille van edpnet voor het residentiële segment vult de bestaande merken en aanbiedingen van Proximus goed aan. Ook op de B2B-markt is het edpnet-aanbod een waardevolle toevoeging voor de Groep, die toelaat om beter in te spelen op de behoeften van kmo-klanten en verder te groeien in dit segment.

Verzekeren van continuïteit op korte termijn en behoud van edpnet’s onafhankelijkheid, positionering en cultuur

Met de beslissing van de rechtbank vandaag verwerft Proximus 100% eigendom van de activiteiten en activa van edpnet nv en edpnet bv. Zorgvuldige aandacht zal besteed worden aan het behoud van de unieke cultuur, de onafhankelijke spirit en de merkidentiteit van edpnet evenals aan het verzekeren van een naadloze verderzetting van de activiteiten en een ononderbroken dienstverlening aan de klanten.

Proximus voorziet om edpnet als een afzonderlijke entiteit binnen de Proximus Groep te behouden, zodat het zijn producten en diensten onafhankelijk kan blijven aanbieden, onder dezelfde voorwaarden en naam, terwijl het gebruik kan maken van de technische en operationele ondersteuning van de Groep. Proximus verbindt zich ertoe de bedrijfscultuur van edpnet te behouden en de continuïteit voor het personeel te verzekeren, met het oog op het welzijn van de werknemers.

In de komende weken zullen de klanten van edpnet persoonlijk geïnformeerd worden over de overname en de praktische zaken waarmee ze rekening moeten houden tijdens de transitie. In ieder geval zullen alle klanten hun huidige diensten en voordelen behouden en gebruik kunnen maken van Proximus’ Gigabit-netwerken, maar ook kunnen genieten van toekomstige Proximus-innovaties.