Industry Wire

Geplaatst door Roos

Eerste chatbot (Facebook Messenger) in Nederland geeft consumenten energieadvies

Amsterdam, 12 juli 2017 – Slimme contract assistent Roos start als eerste in Nederland met een chatbot voor energieadvies via Facebook Messenger. De chatbot van Roos maakt het gebruikers mogelijk om op een makkelijke en toegankelijke manier hun contracten te beheren, stroom en gas te vergelijken en direct af te sluiten vanuit de chatomgeving.

Door antwoord te geven op een aantal vragen kunnen gebruikers van de Roos chatbot advies krijgen over de huidige contractsituatie. Gebruikers hoeven geen account aan te maken. De Roos chatbot geeft gebruikers de drie beste overstap aanbiedingen en het verleng aanbod bij je huidige energieleverancier. En zit je al goed, dan vertelt Roos dat ook. Wil een gebruiker direct overstappen of verlengen dan kan dat direct vanuit de Roos chatbot.

Eerste chatbot voor energie

Gerard Laanstra, CTO van Roos licht toe: “We zijn hiermee de eerste digitale assistent voor energie in Nederland. De chatbot werkt sneller dan een website of mobiele app en veel makkelijker dan een online formulier. Het is een eerste voorbeeld hoe de technologie van Roos dadelijk op verschillende platformen beschikbaar zal zijn. Ons doel is om continue de intelligentie en data integraties achter onze virtuele assistent te verbeteren, zodat de digitale assistent je kan helpen zoals een adviseur dat zou doen in de offline wereld”.

Overstappen energie in Nederland


In 2016 zijn 1,25 miljoen huishoudens overgestapt van energieleverancier. Prijs blijft de belangrijkste reden om over te stappen. Dit is wederom een groei van 15,1% van alle huishoudens in 2015 naar 16,4% in 2016. Consumenten die een keer zijn overgestapt, stappen daarna vaker over. Inmiddels is 64% twee keer of vaker overstapt. Maar liefst 91% van de consumenten is tevreden tot zeer tevreden over de afwikkeling van hun overstap. De prijsbesparing is het grootst bij eenjarige contracten en kan oplopen tot € 330. Dit wordt verklaard door het grote aanbod van energieproducten op de Nederlandse markt. Roos vergelijkt op zijn minst 30 energieleveranciers, van zowel de grootste energieleveranciers als de kleine lokale aanbieders.

Snelle uitbreiding van advies via Messenger

Naast energieadvies en direct afsluiten via Roos op Facebook Messenger wordt het aanbod binnenkort uitgebreid met verzekeringen, mobiel, internet/tv/bellen en andere type contracten. Het intelligente systeem van Roos helpt consumenten bij het kiezen van het beste aanbod voor hun situatie en voorkeuren. De doelgroep waar Roos zich hiermee op richt is de consument die ‘altijd online’ en in beweging is. Het voordeel van Facebook Messenger is dat het persoonlijk en asynchroon is. Gebruikers kunnen een bericht sturen terwijl ze aan het werk zijn of een film bekijken. Gerard Laanstra over de ontwikkelingen: “Wij zijn trots dat Roos de eerste energievergelijker in Nederland is die gebruik maakt van Facebook Messenger en advies geeft over het beste energiecontract door het grootste wereldwijde sociale netwerk. En we gaan dit  dan ook spoedig verder uitbreiden voor andere diensten zoals verzekeringen.”

Over Roos, de digitale assistent voor je contracten

Roos is de persoonlijke assistent die overzicht houdt over contracten voor consumenten. Contracten zoals energie, verzekeringen, telecom en al die andere vaste lasten contracten die ieder huishouden heeft. Roos laat gebruikers op tijd weten als het contract gaat verlopen en wanneer het tijd is om in actie te komen. Met de Facebook Messenger chatbot geeft Roos gebruikers direct advies voor hun situatie en voorkeuren. Meer informatie over Roos op www.halloroos.nl.
Beeld – Persbericht Roos Chatbot.png

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht