Geplaatst door Edtech

Eerste Europees overzicht van Edtech ecosysteem gelanceerd vandaag!

16/05/2022 – Amsterdam: Om de nationale en internationale groei van Edtech en onderwijsinnovatie te ondersteunen lanceert de European Edtech Alliance de Europese Edtech Map. Met als doel om het snel ontwikkelende Europese landschap in kaart te brengen en te tonen.

In 2021 is er meer dan drie miljard euro geïnvesteerd in de Europese Edtech sector. De sector is daarmee serieus ‘ontploft’ na de start van de pandemie in 2020 waarin scholen, universiteiten en bedrijven hun deuren moesten sluiten. In 2022 is de markt overtuigd dat de opbrengsten vergelijkbaar zijn met sectoren als de fintech of healthtech sectoren.

“Het is onze missie om de groei van de Europese Edtech sector te ondersteunen en om het pan-Europese netwerk te verbinden en te versterken.” Beth Havinga, Managing Director of the European Edtech Alliance.

Dit overzicht is een belangrijk middel om de snel groeiende Europese sector uit te lichten. Het zal breed verspreid worden onder investeerders, potentiële afnemers, media, Europese beleidsmakers en (lokale) overheden.Svenia Busson, First Chair of the European Edtech Alliance.

Er is een gebrek aan kennis over welke educatie technologieën er ontwikkeld zijn en worden in Europa. Dit overzicht is een belangrijke eerste stap om dat verder in kaart te brengen om zo de sector verder te kunnen professionaliseren.” – Roel Bellinga, bestuurder Dutch Edtech

De Edtech Map maakt het voor zowel start-ups als gevestigde bedrijven makkelijker om elkaar te vinden, om partnerships te sluiten of juist de markt te analyseren.

Daarnaast adresseert het overzicht een gebrek aan kennis over de edtech industrie; hoe ziet eruit, waar streeft het naar, wat de uitdagingen zijn om de beste oplossingen te ontwikkelen om een leven lang te kunnen leren.

“We hopen dat de edtech map een duidelijk beeld schetst van de edtech markt en een gezamenlijk vertrekpunt vormt om gesprekken met elkaar aan te gaan. We moeten daarom kennis onder gebruikers, belanghebbenden en beleidsmakers opbouwen om betere voorwaarden voor innovatie en ontwikkeling te realiseren.” Jannie Jeppesen, Second Chair of the European Edtech Alliance, and CEO Sweden Edtech Industry.

Over de European Edtech Map

Dit overzicht identificeert edtech organisaties met een hoofdkantoor in Europa. Volledig vrij te gebruiken. Het is bedoeld om een marktoverzicht te schetsen waarin het mogelijk is om oplossingen, middelen, potentiële investeringen te vinden of jezelf te vergelijken met de markt. Organisaties die lid zijn bij een van de European Edtech Alliance organisaties hebben de mogelijkheid om extra informatie omtrent hun diensten toe te voegen.

Over Dutch Edtech
Met meer dan 80 organisaties vertegenwoordigd Dutch Edtech de sector vanuit een marktperspectief. Dutch Edtech is een stichting met als missie om de gefragmenteerde Edtech industrie bij elkaar te brengen, innovatie te stimuleren en te laten groeien. Samen focussen we op nieuwe methoden, handvatten, vaardigheden voor leren in de 21e eeuw. Naast de groei van de sector trachten we ook de Nederlandse positie te versterken om talent en investeringen aan te kunnen trekken.