Geplaatst door Euroflorist

Eerste Europese bloemenwebshop viert 20 jaar in e-commerce

Een leven zonder e-mails, smsjes, whatsapp en social media? Tegenwoordig bijna onmogelijk. De wereld ziet er sinds de komst van het internet zo’n 20 jaar geleden totaal anders uit. De echte internetpioniers grepen direct hun kans. Euroflorist, succesvol in de online cadeau-branche met één van de grootste netwerken van bloemisten wereldwijd, was er daar één van. Samen met internetreuzen als Amazon viert Euroflorist dit jaar zijn 20e verjaardag in de wereld van de e-commerce

Augustus 1995. Euroflorist lanceert zijn eerste webshop in thuisland Zweden. Voormalig algemeen directeur en oprichter Peter Jungbeck herinnert zich die periode nog goed: “Het begon allemaal met een artikel dat ik las over het fenomeen ‘internet’ waarna we besloten een seminar bij te wonen aan Lund University. Achteraf bleek dat vooral over het universiteitsnetwerk te gaan, dat overigens nogal traag was. Iets simpels als een pagina laden duurde een minuut, als het niet langer was. Wel wisten we direct dat dit weleens heel interessant voor ons als bedrijf kon zijn.

Jungbeck besluit kort hierna ‘online’ te gaan met Euroflorist en zet hiermee de eerste stap in de toen nog onbekende internetwereld. In de beginperiode staat er op kantoor slechts één computer met een internetverbinding, die vooral wordt gebruikt om orders uit te wisselen met partners wereldwijd. Door de sporadische orders die binnenkomen laat het succes nog even op zich wachten, maar Jungbeck blijft positief. “Er waren in de beginfase nog te weinig mensen online, maar voor mij bleef het belangrijkste dat wij wél online waren. We zaten bij één van de eerste vijf bedrijven binnen onze branche met een eigen webshop.

Een paar jaar na de introductie van de webshop explodeert het aantal bestellingen rond Valentijnsdag pas echt. Plots komen er honderden bestellingen binnen. Fredrik Sundberg, nu één van de directeuren binnen de Euroflorist Group, was er dat jaar bij. “Die Valentijnsdag gaf echt het startsein voor onze webwinkel. We waren eigenlijk een beetje overweldigd door al die bestellingen. Ik weet nog goed hoe spannend dat was.

Hoewel bijna iedereen tegenwoordig Google gebruikt, oriënteerden mensen zich rond de eeuwwisseling voornamelijk op sites als Yahoo en Altavista. “Dat is hoe klanten ons vonden”, verklaart Sundberg. “Later zijn we samenwerkingen aangegaan met verschillende startpagina’s. Daar behaalden we een groot gedeelte van onze clicks mee.

Dat Euroflorist altijd de tijd vooruit probeert te zijn, blijkt als het in 2005 de Microsoft.NET Award voor de modernste webshop van Europa in ontvangst mag nemen. Klanten kunnen naast bloemenbestellingen ook hun adresboek en kalender met verjaardagen of bijzondere gelegenheden uploaden. Uniek en award-waardig.

Vandaag de dag is Euroflorist nog altijd een veelzijdig en innovatief bedrijf dat voortdurend in beweging is. Zo worden er 24 uur per dag A/B-tests uitgevoerd en is een team van experts continu bezig met het verbeteren van de klantbeleving. Euroflorist groeit online dan ook gestaag. Het online team is in de laatste 12 maanden verdubbeld in omvang. Oprichter Peter Jungbeck kan nog steeds niet geloven hoe snel alle ontwikkelingen zijn gegaan. “In 1995 hadden we nooit kunnen bedenken dat het internet zoiets groots zou worden. Als ik terugkijk op de afgelopen tien jaren, waarin we begonnen als netwerk van bloemisten en zijn doorgegroeid tot een e-commerce gedreven organisatie, is dat echt boven alle verwachtingen. Gaaf toch?”

Euroflorist viert deze mijlpaal van 20 augustus tot 6 september met verschillende acties, kortingen en prijsvragen. Je vindt alle informatie hierover vanaf 20 augustus op www.euroflorist.nl/Partner.aspx?partner_id=20jaareuroflorist