Geplaatst door NHL Stenden

Eerste minor over podcasting

Wie heeft er niet van gehoord? Podcasts. Ongeveer de helft van alle Nederlanders heeft er wel eens eentje op staan, zo blijkt uit onderzoek. Hoog tijd voor een plek in het onderwijs, vinden Hidde Bruinsma en Elin Derks. In februari start bij NHL Stenden ‘hun’ minor The Business of Podcasting, het eerste over podcasts voor hbo-studenten in Nederland.

Hidde Bruinsma en Elin Derks.
Weinig platformen die zo’n hoge vlucht nemen als podcasts. Overgewaaid vanuit de Verenigde Staten schieten ze de afgelopen jaren – en nog steeds – als paddenstoelen uit de grond. Podcasts gaan over belangrijke zaken en bijzaken. Van de laatste showbizzroddels tot geschiedenisonderwerpen, van voetbalanalyses tot (on)opgeloste moordzaken. Uren en uren aan monologen, gesprekken, verhalen en andere vertelvormen staan klaar om afgespeeld te worden.

De podcast – een samentrekking van ‘iPod’ en ‘broadcast’ – is in relatief korte tijd enorm populair geworden. 49 procent van alle Nederlanders luistert wel eens naar een podcast, blijkt uit onderzoek van Markteffect. “Het aantal beschikbare podcasts is geëxplodeerd en adverteren in en rondom podcasts wordt steeds populairder”, concludeert het onderzoeksbureau.

Een eigen plek voor podcasts

Hidde Bruinsma is docent bij de opleiding Creative Business van NHL Stenden en zelfstandig podcastmaker – recent bij onder meer BNR Nieuwsradio. Niet gek dus dat bij hem een jaar geleden het idee ontstaat om podcasts een eigen plek te geven in het onderwijs. “Toen ik daarover ging nadenken, verbaasde het me eigenlijk dat er in Nederland nog geen volledig programma gericht was op podcasts.” Hij besluit de handschoen op te pakken. Met collega-docent Elin Derks ontwikkelt hij de hele minor The Business of Podcasting, die vanaf februari 2024 voor het eerst is te volgen voor alle hbo-studenten in Nederland.

Waarom biedt NHL Stenden straks een minor aan over het maken van podcasts?

Hidde: “Omdat de ontwikkeling van podcasts en de populariteit ervan nog lang niet op hun hoogtepunt zijn. Er liggen ontzettend veel kansen. Onze studenten gaan na hun studie de arbeidsmarkt op en nemen dan de kennis en kunde van podcasts maken mee. Zo zijn ze nog beter voorbereid. Een podcast maken is zoveel meer dan het opnemen en publiceren van audio: er zit een hele business aan vast. Op die manier leveren we met de minor een impuls aan het bedrijfsleven in de regio.”

Waarom zijn volgens jullie podcasts zo populair?

Elin: “De generatie van nu vindt het een fijne, ontspannen manier om content te consumeren. Podcasts zijn heel authentiek. Makers staan dicht bij de luisteraar. Het is soms alsof de spreker het alleen tegen jou heeft. Als luisteraar ga je als het ware een band aan met de maker. Wat een podcast anders maakt dan andere media is dat het veel intiemer is: de kracht van audio.”

Wat kunnen studenten verwachten als ze voor de minor kiezen?

Hidde: “Naast het maken van de podcast zelf is er de business. Podcasts bieden ook financiële kansen. Je kunt er een heel verdienmodel aan hangen. Dat kan heel interessant zijn voor bedrijven: voor nu en in de toekomst. Daar gaan we mee aan de slag. Ook zullen bestaande podcastsmakers gastcolleges geven. En uiteraard AI: hoe kun je kunstmatige intelligentie inzetten bij het maken van podcasts? Hoe kan dat jou helpen?”