Geplaatst door UvA

Eerste online UvA-promotie goed verlopen

De eerste online promotie aan de UvA vond op donderdag 26 maart plaats en is goed verlopen. Zina Lekniūtė verdedigde met succes haar proefschrift over de gevolgen van onderdekking van Amerikaanse pensioenfondsen.

Zina Lekniūtė verdedigt online haar proefschrift
Voor Lekniūtė was het spannend om haar verdediging online te moeten doen, vertelt ze. ‘Aan de ene kant ben ik blij dat mijn promotie kon doorgaan en ik nu mijn doctorstitel heb, maar aan de andere kant was het een hele vreemde ervaring door de moeilijke situatie waarin we nu zitten en het feit dat ik mijn verdediging zonder familie, vrienden en collega’s moest doen. Die support miste ik wel.’

Promotor Roel Beetsma is tevreden over hoe het is gegaan: ‘Het was natuurlijk anders dan normaal, maar het verliep goed. Bij promoties volgen we altijd – ook op fysieke locatie – een strak scenario. De gebruikelijke vorm – met vragen van de leden van de promotiecommissie en beantwoording door de promovendus – kan online hetzelfde worden toegepast. Natuurlijk is het niet de feestelijke experience die een promovendus normaal heeft en die ervaring had ik Zina heel erg gegund. Niettemin ben ik blij dat de mogelijkheid er is om het online te doen, zodat promovendi hun traject kunnen afsluiten en de titel krijgen waar ze zo hard voor gewerkt hebben.’

In toga
De promotoren wilden alles voor zo ver mogelijk doen op de gebruikelijke manier en traden daarom in toga aan achter hun computer. En tegen het eind van de vragenronde sprak pedel Rob Vink natuurlijk het traditionele ‘hora est’ (‘het is tijd’) uit.

Roel Beetsma in toga achter de computer
Zowel Beetsma als mede-promotor Eduard Ponds (Tilburg University) spraken een laudatio uit, een persoonlijk woord aan Lekniūtė. Beetsma benoemde hierin dat Lekniūtė een echt opmerkelijke prestatie heeft geleverd en een ontzettend goed proefschrift heeft geschreven dat uitermate relevant is voor beleid. Ook Ponds was zeer lovend. Hij prees Lekniūtė’s talent en noemde het een eer om met haar samengewerkt te mogen hebben. Lekniūtė deed haar promotieonderzoek in deeltijd, naast haar baan als asset-liability management strategist bij APG.
Han van Dissel, decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, trad op als voorzitter van de promotiecommissie en voerde de regie. Na toekenning van het doctoraat en zijn felicitaties aan Lekniūtė, sprak hij de wens uit om live met elkaar het glas te kunnen heffen zodra de situatie dat in de toekomst weer toe laat.
Het is anders, maar toch ook echt een bijzonder moment.
Zina Lekniūtė

Felicitaties
Lekniūtė had ter viering van haar promotie een feestelijk diner met familie en vrienden gepland staan. Dat moet nu op een later moment gaan plaatsvinden. ‘In plaats daarvan kreeg ik gisteren een heleboel telefoontjes en video calls van familie en vrienden die me feliciteerden.’ Tegen alle promovendi die hun verdediging de komende periode ook online zullen doen, zegt ze: ‘Het is anders, maar toch ook echt een bijzonder moment. Je hebt er hard voor gewerkt, dus maak er iets moois van.’