Geplaatst door StartupBootcamp

Eerste Startupbootcamp Media accelerator 2019 met thema Going Beyond

Amsterdam, 15 november 2019 – De allereerste op media gerichte accelerator van Startupbootcamp, in partnership met RTL, Veronica Ventures en Moon Ventures, vierde gisteren zijn Demo Day, met thema ‘Beyond’, in De Balie in Amsterdam. Elf veelbelovende internationale startups presenteerden hun oplossingen voor diverse sectoren, zoals gaming, live-streaming, influencer marketing en automatische video-generatie. Meer dan 200 Nederlandse kopstukken op het gebied van innovatie en media (mentoren, corporates, influencers en investeerders) woonden het evenement bij. De startups kondigden ook een aantal baanbrekende samenwerkingen aan met enkele van de grote Nederlandse bedrijven.

Volgens het State of Innovation (2018) rapport van CB Insights zijn Media en Entertainment dé sectoren waarbinnen bedrijven het meest risico lopen op disruptie. Traditionele mediabedrijven worden niet alleen ingehaald door Big Tech-bedrijven, maar ook door ‘Beyond Media’. Lifestyle-merken zoals Red Bull en Heineken zijn spelers die het mediabedrijf opnieuw definiëren. Daarnaast zijn er startups die met nieuwe technologieën nieuwe bedrijfsmodellen en gebruikerservaringen mogelijk maken en zo voeding geven aan verdere disruptie van de industrie.

Sven Sauvé, CEO bij RTL, één van de partners van Startupbootcamp Media 2019 legt uit: “We vinden het ontzettend belangrijk om een hechte band te hebben met de startup community, omdat het de status quo uitdaagt en ons wakker schudt. 30 jaar geleden begonnen we zelf als start-up en hebben daarmee het Nederlandse medialandschap behoorlijk op zijn kop gezet. Als partner van het programma krijgen we nu de kans om een financiële bijdrage te doen en de tijd en kennis van onze mensen te investeren in de groei van de start ups van vandaag. Tegelijkertijd brengen de deelnemers van de Startupbootcamp de start up manier van innoveren weer dichterbij bij ons en delen ze ideeën die de meest urgente problemen in onze industrie oplossen. We zijn nu aan het kijken of we een aantal van die inzichten kunnen implementeren.”

De Startupbootcamp’s Media Accelerator 2019 Demo Day was een speciaal moment voor de elf teams, die werden geselecteerd uit een pool van bijna 400 startups die zich hadden aangemeld voor het programma. Op 14 november betraden ze het podium van De Balie en deelden ze de belangrijkste resultaten tijdens hun 100-daagse acceleratie-reis.

“Startups herdefiniëren de grenzen en mogelijkheden binnen de media-industrie. Dit programma beoogt de Nederlandse mediasector een innovatieve impuls te geven en uiteraard de startups zich te laten ontwikkelen. Drie maanden later ben ik enorm trots op deze groep; het is onvoorstelbaar te zien hoe de mensen en hun bedrijven in zo’n korte periode zijn gegroeid. Dit is echt een bewijs van hun inzet en potentieel,” aldus Bas Rogaar, Managing Director, Startupbootcamp Media Accelerator 2019.

Volgens de teams gaf het 2019-programma hen een unieke kans om samen te werken met enkele toonaangevende bedrijven in hun branche. “We hebben ons om drie redenen aangemeld bij het acceleratieprogramma. We wilden ons bedrijfsmodel opschalen, in contact komen met nieuwe klanten en – niet in de laatste plaats – leren. Na drie maanden kunnen we zeggen dat we dit hebben bereikt, dankzij de steun en begeleiding van Startupbootcamp. We hebben ook veel geweldige mensen uit heel Europa ontmoet, niet alleen andere startups, maar ook mentoren, media-experts en andere professionals. Het was heel veel … een ervaring die groter is dan het leven!”, aldus Tomas Vyskocil, oprichter, Filmtoro.

Mentoren en partners
Mentoren spelen een belangrijke rol in elk Startupbootcamp-programma. Deze groep werd in het bijzonder begeleid door een netwerk van topmanagers, investeerders en partners afkomstig van RTL, Veronica Ventures, Moon Ventures, PepsiCo, Talpa Network en Amazon Web Services.

De mijlpalen die de startups bereikten, waren samenwerkingen met grote spelers in het Nederlandse media-ecosysteem zoals de European Broadcasting Union, Fox Sports, RTL en NPO. Sommige teams zorgden voor sector overschrijdende samenwerking met bedrijven zoals Aon.

Na Demo Day gaat de reis voor deze startups verder. Ze zullen worden geïntegreerd in het Startupbootcamp Global Alumni-groeiprogramma, dat wereldwijd meer dan 800 startups verbindt.

Ontmoet de teams van de 2019 Media Accelerator:
Wedio (Denemarken)
De Airbnb van de professionele film- en fotoapparatuur.
www.wedio.dk

Yourtalk.fm (Duitsland)
Sociale radio, waar mensen elkaar ontmoeten aan digitale praattafels. Fans met dezelfde interesses worden onderdeel van communities waar merken van profiteren.
www.yourtalk.fm

Viddioo (Nederland)
Geanimeerde, on brand video content met een eenvoudige editor.

Maevly (Nederland)
Maevly verbindt de nieuwe generatie met een exclusief en hoog-kwalitatief netwerk van storytellers, zodat merken hun verhalen op een authentieke manier kunnen vertellen.

Streamix (Italië)
Multi-Camera Live Streaming in de cloud voor iedereen eenvoudig te gebruiken.

RIPPLA.TV (Verenigd Koninkrijk)
Live entertainment en exclusieve content live gedistribueerd over meerderelocaties.
www.rippla.tv

PromoMii (Verenigd Koninkrijk)
Een videobewerking SaaS-platform dat op basis van AI binnen enkele minuten trailers van films en series kan maken.
www.promomii.com

Holographics (Nederland)
Holographics is de eenvoudigste manier om afbeeldingen toe te voegen aan live video. Het is de WordPress voor live graphics.

GaZoom (Spanje)
Gazoom legt automatisch spelmomenten vast en geeft gamers overal en altijd directe toegang tot hun gaming-hoogtepunten.

Filmtoro (Tsjechië)
We helpen gebruikers om de juiste content te vinden. We helpen makers om de juiste content te ontwikkelen.

byBr (Nederland)
byBr Digital Assistant verbindt je met alle merken in One Scan, One Touch.

Over Startupbootcamp Media
Startupbootcamp Media is in 2019 in Amsterdam gelanceerd en is een toonaangevend wereldwijd startup- en scale up-programma gericht op innovatie in de media-industrie. Ondersteund door een sterk netwerk van bedrijven, evenals een uitgebreide mentor-, investeerder- en alumni-groep van over de hele wereld, maakt Startupbootcamp Media deel uit van het wereldwijd bekroonde Startupbootcamp. Voor meer informatie, zie hier.

Over Startupbootcamp
Startupbootcamp, opgericht in 2010, is een bekroond wereldwijd netwerk van sector-gerichte accelerator-programma’s. Met 20+ programma’s in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika, MENA en Afrika krijgen de geselecteerde startups toegang tot de meest relevante mentors, partners en investeerders in hun branche. Voor meer informatie, bezoek: http://www.startupbootcamp.org