Industry Wire

Geplaatst door EIT Digital

EIT Digital daagt scaleups uit voor zesde editie van The EIT Digital Challenge

“De challenge is heel goed geweest voor onze reputatie”

Wie wordt de Europese tech-gigant van 2019? Vorig jaar mocht de Nederlandse Active Cues zich een van de beste Europese scaleups noemen. Dit jaar zoekt EIT Digital, de Europese aanjager van digitale innovatie, een waardige opvolger. Snelgroeiende startups kunnen zich aanmelden voor de zesde editie van de EIT Digital Challenge. De deadline is 14 juni 2019. De totale waarde van het prijzenpakket voor de beste tien bedrijven is net als vorig jaar 750.000 euro.

Europese deep tech bedrijven met een onderscheidend productaanbod, kunnen zich nu aanmelden voor de EIT Digital Challenge. Bedrijven die EIT Digital uitdaagt zijn vooral de snelgroeiende startups, zogeheten scaleups, die in een EU-lidstaat zijn gevestigd, een jaaromzet hebben van 300.000 euro of een financiering hebben van ruim twee miljoen euro en niet ouder zijn dan tien jaar. Zij kunnen zich voor 14 juni 2019 inschrijven voor een van de vijf categorieën Digital Tech, Digital Cities, Digital Industry, Digital Wellbeing en Digital Finance.
Uit alle inzendingen selecteert de EIT Digital Accelerator 25 bedrijven die eind dit jaar in Brussel tijdens hun oplossing pitchen voor een jury van ondernemers en beleggers van hoog niveau, licht Dolf Wittkamper, hoofd van de EIT Digital Accelerator toe. “De tien winnaars, twee per categorie, krijgen een jaar lang ondersteuning op maat ter waarde van € 50.000 van de EIT Digital Accelerator. Daarbovenop ontvangt de winnaar in elke categorie een geldbedrag van € 50.000.”

Active Cues
Het Nederlands bedrijf Active Cues won vorig jaar de competitie in de categorie Digital Wellbeing. “De media-aandacht die dit heeft opgeleverd is heel goed geweest voor onze naamsbekendheid en reputatie. We worden gezien als een serieus bedrijf waardoor we makkelijker binnenkomen bij potentiële partners,” zegt Mathijs Konings, CTO van Active Cues.”
De prijs, een jaar lang ondersteuning van de EIT Digital Accelerator, sloot goed aan bij de uitbreidingsplannen waarmee Active Cues zelf al flink mee op weg was, zegt Konings. “Ik raad scaleups zeker aan met de Europese accelerator te werken. Ze hebben een uitgebreid netwerk aan business developers in meerdere landen die je makkelijk ingangen bieden in nieuwe markten of in contact kunnen brengen met financiers.”
Dat ervaart ook Giuseppe Giordano, CEO van Enerbrain, die won in de categorie Digital Industry. “De EIT Digital Accelerator doorbreekt voor ons letterlijk de barrières van een gefragmenteerde Europese markt: hij helpt ons concreet aan nieuwe klanten en haalt geld voor ons op in andere Europese landen.”

EIT Digital Accelerator
Bij de EIT Digital Accelerator werken zo’n veertig ervaren acces to market and acces to finance business developers vanuit dertien Europese steden en Silicon Valley om nieuwe markten en kapitaal te vinden voor de aangesloten deep tech scaleups. Sinds 2014 houdt deze Accelerator jaarlijks een Challenge om de beste bedrijven te selecteren uit 28 EU-landen. De meeste van de winnende bedrijven uit voorgaande edities zijn nu internationaal succesvol.

“Europa kan een centrale rol gaan spelen in de digitale economie als het zich concentreert op deep tech. Technologie beïnvloedt namelijk alle bedrijfstakken. Via de EIT Digital Challenge willen we de beste ambitieuze Europese ondernemers vinden en hen helpen bij de opbouw van bedrijven die in de toekomst de markt van digitale technologie kunnen domineren”, zegt Chahab Nastar, Chief Innovation Officer van EIT Digital.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht