Geplaatst door EIT Digital

EIT schept banen in Europa en haalt honderden miljoenen euro’s op bij durfkapitalisten

De European Institution of Innovation en Technology (EIT) heeft een positieve impact op de economie van Europa en haar burgers. Tussen 2010 en 2016 heeft EIT via de EIT Knowledge and Innovation Centers (KIC’s) 6000 fulltimebanen geschapen, 600 miljoen euro aan durfkapitaal opgehaald en 1200 afgestudeerden met relevante vaardigheden op de arbeidsmarkt afgeleverd.

Deze conclusies staan in het rapport de EIT Impact Study ‘EIT: Our Impact from 2010 to 2016. De studie analyseert de sociaaleconomische impact van EIT en haar Innovation Communities waaronder EIT Digital tussen 2010 en 2016.

In de komende jaren wil de EIT Community de activiteiten van haar zes bestaande KIC’s opschalen en laten groeien. Ook wil EIT  in 2018 twee nieuwe innovation communities opzetten: Urban Mobility en Added Value Manufacturing.

De EIT Impact Study stelt dat de EIT Community erkenning geniet van wat het bereikt in Europa en daarbuiten. Het unieke EIT-ecosysteem is inmiddels uitgegroeid tot de grootste Innovation Community in Europa. EIT heeft zelfs model gestaan voor de oprichting van de Climate-KIC Australia in Australië.

Professor dr. Willem Jonker, CEO of EIT Digital, zegt: ‘Het EIT en diens Innovation Communities bouwen ecosystemen die diverse actoren in het complexe innovation proces samenbrengen. Innovatie en educatie gaan hand in hand. Uiteindelijk gaat het allemaal over ondernemende mensen die impactvolle oplossingen leveren voor de belangrijkste uitdagingen in onze samenleving. Ik ben blij dat dit rapport de impact van de EIT Community erkent. Die impact komt tot stand door het massieve partner ecosysteem en een focus op het opschalen van lokale initiatieven naar een werelds niveau.”

Tibor Navracsics, de Europese Commissaris voor Onderwijs, Cultuur en Sport die verantwoordelijk is voor EIT, zegt: “We moeten meer doen om jongeren in staat te stellen ondernemende vaardigheden te ontwikkelen. De indrukwekkende getallen in de studie zijn excellente redenen deel te nemen aan een van de EIT-onderwijs programma’s. Het aantal gecreëerde banen en de vooruitzichten indiceren dat het EIT-model werkt en levert. Het kan een inspiratie zijn om een heuse European Education Area op te zetten in 2025.”

Peter Olesen, Voorzitter van de EIT Governing Board, zegt: “Na EIT’s mid-term evalutierapport, waarin het EIT’s innovatie model is gevalideerd, toont nu de Impact Study wat de EIT Community Europa oplevert en wat het zal blijven opleveren in de komende jaren. Deze resultaten onderstrepen dat de EIT Community een echt Europese innovatiemachine is die systematisch en op grote schaal nieuwe innovatiesystemen oplevert voor de samenleving. Met twee nieuwe EIT Innovatie Communities die volgend jaar worden opgericht, is dit echt een opwindende tijd om onderdeel te zijn van de EIT Community.”

De belangrijkste bevindingen van de impactstudie op een rij:

• EIT heeft via haar Innovation Communities, waaronder EIT Digital, 6000 fulltime hoogwaardige banen geschapen. Dit betekent dat elke baan binnen de EIT Community veertien additionele banen heeft gecreëerd.
  • Durfkapitalisten hebben via de EIT-accelerators, zoals de EIT Digital Accelerator, meer dan 600 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe bedrijven.  Deze durfkapitalisten geven daarmee een groot vertrouwen te hebben in de commerciële potentie van de accelerators.
  • De onderwijsprogramma’s van de EIT Community doen het goed. Meer dan negen van de tien EIT-alumni vindt binnen zes maanden na hun afstuderen een baan en hun startsalaris ligt gemiddeld 15 procent hoger dan die van afgestudeerden uit niet EIT gerelateerde programma’s. Sterker nog, achttien EIT-ondernemers staan in de prestigieuze 2017 Forbes 30 under 30 Europe
  • Een voorbeeld van een onderwijsprogramma is de EIT Digital Academy die zowel een Master School, Doctoral School, Professional School en online learning aanbiedt.
  • De accelerator programma’s van de trekken een groeiend aantal startende bedrijven aan.  De EIT Digital’s Accelerator staat wereldwijd bijvoorbeeld op de achtste plaats tussen 579 accelerator programma’s in de Gust’s Global Accelerator Report 2016.

Over EIT Digital

EIT Digital is een Europese innovatie en educatie organisatie. Doel is om de economische groei en de kwaliteit van leven in Europa te verbeteren middels digitale technologische innovatie en onderwijs. Dit gebeurt via integratie van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap en een pan-Europese samenwerking met 150 Europese organisaties, MKB’s, startups, universiteiten en onderzoeksinstituten. Hierdoor weet EIT Digital baanbrekende digitale innovaties naar de markt te brengen. EIT Digital is een ‘Knowledge and Innovation Community’ van het European Institute of Innovation and Technology.