Geplaatst door ENGIE

ENGIE neemt datacenter over van OpenLine

Maastricht Airport, 3 december 2019 – ENGIE heeft per 1 december 2019 het datacenter van Open Line in Landgraaf overgenomen. Het betreft een Tier-3 datacenter vergelijkbaar met het datacenter van ENGIE op Maastricht Airport. ENGIE beheerde al de technische installaties voor dit datacenter. Het komende jaar zal ENGIE nog extra investeren in beide datacenters.

De overname van het Open Line -datacenter past perfect in de strategie van ENGIE om meer Edge-datacenters te ontplooien als antwoord op de huidige vraag naar digitalisering en IoT. Huidige en nieuwe klanten van het ENGIE-datacenter in Maastricht Airport zullen vanaf nu synchroon of asynchroon kunnen twinnen en hebben hiermee een actieve uitwijk. Open Line gaat een 7-jarige housing overeenkomst aan met ENGIE.

Open Line is een Nederlands ICT-bedrijf, met het hoofdkantoor in Maastricht en vestigingen in Landgraaf, Eindhoven, Capelle a/d/ IJssel en Amsterdam. “Met deze stap intensiveren we onze samenwerking met ENGIE. Bovendien geeft het ons de ruimte om nog meer focus te leggen op onze managed services dienstverlening. Dit met de comfortabele wetenschap dat ons datacenter in bekwame handen is.” Aldus Michiel van Lamoen, CFO van Open Line.
Patrick Keulen, Manager Smart Digital Operations bij ENGIE: “ENGIE nam tot nu toe al het onderhoud en beheer van de technische installaties voor haar rekening en nu kunnen we huidige en nieuwe klanten een nog bredere dienstverlening bieden”.

Uitbreiding datacenteractiviteiten

Voor ENGIE betekent deze overname een uitbreiding van haar datacenteractiviteiten. Het komende jaar wordt er extra geïnvesteerd in beide datacenters. Patrick Keulen: “We investeren in het datacenter in Maastricht Airport én Landgraaf om de komende jaren onze datacenterdiensten te borgen. De investeringen zijn vooral bedoeld om de technische dienstverlening te borgen. Denk aan alles wat nodig is voor de core-techniek van een datacenter: toegangsbeveiliging, camerabeveiliging, noodstroomvoeding (UPS) en koeling. Uiteraard gaat er ook extra aandacht naar de uitbreiding van cybersecurity”. ENGIE streeft er altijd naar om te verduurzamen. De groene energie voor beide datacenters wordt ook door ENGIE geleverd. Door de uitbreiding van het aantal datacenters kan ENGIE nu voor haar klanten ook technologieën als synchrone twinning verzorgen. Bovendien krijgen de bestaande klanten van het ENGIE-datacenter op Maastricht Airport de mogelijkheid om regionaal uit te wijken in geval van calamiteiten. Dankzij deze regionale back-ups wordt de beschikbaarheid nog verder verhoogd.

Groeistrategie voor IoT

Edge-datacenters zijn ‘dicht bij de bron’ datacenters (letterlijk: aan de rand van de stad of regio) zal de komende jaren steeds belangrijker worden. Niet alleen om te voldoen aan de grotere vraag vanuit de markt door de sterke opkomst van Internet of Things (IoT), maar ook nog steeds voor traditionele colocatie-doeleinden. Patrick Keulen: “Het bouwen van datacenters is geen doel op zich, maar als de mogelijkheid