Geplaatst door Enphase Energy

Enphase Energy ontvangt EES-award voor nieuw Encharge-opslagsysteem

Enphase Energy heeft de prestigieuze EES-award gewonnen voor zijn nieuwe Encharge-opslagsysteem voor woningen. De EES-award wordt toegekend aan innovatieve producten en oplossingen gericht op stationaire en mobiele opslagsystemen voor elektrische energie. Tijdens een virtueel evenement dat op 21 juli door de Smarter E-organisatie werd gehouden, werd de award virtueel overhandigd aan Peter van Berkel, General Manager Enphase Energy Europe.

De jury was onder de indruk van de unieke, veilige en solide aanpak die zeer relevant is voor internationale markten die te maken hebben met instabiele stroomvoorziening en gebukt gaan onder barre weersomstandigheden. Doordat er meerdere micro-omvormers worden gebruikt, neemt de modulariteit toe, ontstaat redundantie en wordt de betrouwbaarheid verhoogd. De installatie van het systeem is eenvoudiger door het gebruik van individuele units met een lager gewicht, AC-bedrading, en een eenfasig of driefasig systeem. Draadloze communicatie met de controle-unit en andere communicatie-interfaces, waaronder de PV-omvormer, is een goede ontwikkeling, vooral met het oog op elektriciteitsvoorziening in landelijke gebieden.

“Deze prijs is een ware erkenning van de industrie dat het Encharge-opslagsysteem voor woningen een innovatief, betrouwbaar product is voor huiseigenaren die energieonafhankelijk willen worden. Het alles-in-één, AC-gekoppeld opslagsysteem is betrouwbaar, slim, simpel en veilig. Het heeft een totale bruikbare energiecapaciteit van 3,5 kWh (Encharge 3) of 10,5 kWh (Encharge 10) en omvat vier ingebouwde net-vormende micro-omvormers met een nominaal vermogen van 1,28 kW. Installateurs kunnen snel de juiste systeemgrootte bepalen om aan de behoeften van hun klanten te voldoe”, zegt Peter van Berkel, General Manager Enphase Energy Europe.

De Encharge 3 en Encharge 10 zijn nu al te bestellen in Duitsland. Beschikbaarheid in België volgt in september en andere Europese landen zullen daarna volgen. De Encharge 3 en Encharge 10 zullen in het najaar van 2021 te zien zijn op verschillende Europese vakbeurzen, waaronder Intersolar in München en Solar Solutions in Nederland.