Industry Wire

Geplaatst door GS1

Euretco Fashion sluit contract af voor GS1 Fashion Base

Euretco Fashion sluit een contract af met GS1 Nederland voor het gebruik van GS1 Fashion Base. Euretco Fashion wil haar aangesloten multibrand fashion retailers helpen de complexe uitdagingen waarvoor betrouwbare productdata nodig zijn het hoofd te bieden. Daarom biedt Euretco Fashion aangesloten retailers de mogelijkheid om productinformatie van leveranciers uit de GS1 datapool te ontvangen die nodig zijn voor hun omnichannelactiviteiten.

Bij de start gaan ongeveer 75 retailers de gestandaardiseerde productinformatie gebruiken voor hun omnichannelactiviteiten. In een later stadium gaan de overige leden van Euretco Fashion Nederland gebruikmaken van de data. Het doel van Euretco Fashion is om aangesloten retailers te ontzorgen door de distributie van productinformatie centraal te faciliteren. Ook reduceren zij daarmee inefficiëntie en kosten. Na het aansluiten van de Nederlandse aangesloten retailers, volgen overige Europese landen waaronder Duitsland.

Nog maar op één manier data aanleveren

In juni gaan de eerste aangesloten retailers productinformatie uitwisselen met hun leveranciers via GS1 Fashion Base. Om het succes van het gebruik van deze sectorbrede oplossing te vergroten, roept Euretco Fashion haar leveranciers op de productinformatie alleen nog aan te leveren op een gestandaardiseerde manier.

Volgens de organisatie is het voordeel niet alleen voor de retailer duidelijk. “Ook leveranciers profiteren van het feit dat ze de productinformatie nog maar één keer aan hoeven te leveren op een standaard manier. Het is niet meer nodig om voor elke retailer een apart artikelbestand te maken voor de omnichannelactiviteiten”, aldus Menno Beeren, Omnichannel Manager Fashion Europe.

GS1 Fashion Base helpt bij uitdagingen omnichannel

Beeren legt uit waarom aansluiten op GS1 Fashion Base voor hun noodzakelijk is: “Ondernemers worden geconfronteerd met complexe uitdagingen als het gaat om de beschikbaarheid van accurate en complete productinformatie. We willen deze ondernemers ondersteunen door de toegang tot deze data eenvoudiger te maken. We creëren voor hen een datahub waar we de data uit GS1 Fashion Base voor gebruiken.”

Goede voorraad- en verkoopinformatie

De basis voor alle productdata in GS1 Fashion Base is de GTIN/EAN code. Sebastiaan van Zundert, manager projecten van GS1 Nederland: “Door gebruik te maken van deze unieke identificatiecode kan goede voorraad- en verkoopinformatie makkelijk worden geleverd aan leveranciers. Nu ontbreekt het bij veel moderetailers nog aan deze basale informatie. En met de gestandaardiseerde productdata uit GS1 Fashion Base kunnen retailers hun PIM systeem verrijken en hun customer touchpoints adequater inzetten.”

– Einde persbericht –

Profielschets Euretco

Euretco Fashion is een onderdeel van Euretco. Euretco is de grootste retailservice-organisatie in Nederland, die samenwerkt met ruim 1.500 ondernemers en franchisenemers. In totaal exploiteren zij ruim 2.400 winkels in de branches wonen, mode, sport, doe-het-zelf en media. De gezamenlijke consumentenomzet bedraagt € 2 miljard. De kernactiviteiten van Euretco zijn: retailservices, franchise, groothandel en financiële dienstverlening aan zelfstandig ondernemers. Tot bekende winkelformules en vloerconcepten behoren onder andere INTERSPORT, Runnersworld, The Athlete’s Foot, Libris, Blz, Hubo, Multimate, Decorette, Vivante, Binnen, Slaapkenner en Topform. Daarnaast beschikt Euretco via Babyface en Blue Rebel over internationale topmerken in het baby- en kinderkledingsegment. De zelfstandigheid en maximale ondersteuning van de ondernemer staan centraal in de relatie. Ondernemers profiteren naar eigen inzicht van inkoopvoordeel, regelmatige kennisuitwisseling en verkoopsamenwerking. Met zo’n 300 medewerkers staat Euretco dagelijks voor hen klaar. Euretco is onderdeel van EK/servicegroup, een Europese coöperatie in de branches woonaccessoires, speelgoed, luxe huishoudelijke artikelen, mode, witgoed en kantoorartikelen.

Profielschets GS1 Nederland

Als onafhankelijke not-for-profit organisatie ontwikkelen we internationale uniforme standaarden voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. GS1 brengt supermarkten en drogisterijen, bouwmarkten, ziekenhuizen en kledingwinkels, hun leveranciers en logistiek dienstverleners bij elkaar. Samen met hen werken we aan een efficiënte en betrouwbare keten.

Met GS1 Fashion Base, een datapool van GS1 Nederland, kunnen leveranciers en (online) retailers in de modesector gestandaardiseerd artikelgegevens uitwisselen. De leverancier voert zijn productdata slechts één keer in. De productinformatie komt in GS1 Fashion Base, op één centrale plek. De leverancier bepaalt zélf wie er over de gegevens mag beschikken. Retailers importeren vervolgens de productgegevens in hun systemen. Hierbij gaat het dan bijvoorbeeld om: artikelstamdata zoals artikelcode, productnaam en kleur. Maar ook over verrijkte artikeldata zoals commerciële teksten en foto’s.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht