Industry Wire

Geplaatst door Merkle

Europcar lanceert Voice Assistent

Europcar en Merkle hebben een Voice applicatie voor de Google Assistent ontwikkeld om het klanten nog makkelijker te maken huurinformatie op te vragen. Door te zeggen “Hey, Google praat met Europcar” kunnen huurders bijvoorbeeld ieder gewenst moment vragen tot hoe laat ze een auto kunnen inleveren of een routebeschrijving naar een verhuurlocatie opvragen.

Europcar Voice Assistent
Europcar onderscheidt zich van andere auto verhuurders omdat zij er via voice assistentie voor zorgen dat je handsfree informatie kunt opvragen. De assistent bepaalt vervolgens welke Europcar vestiging er het dichtstbijzijnd is, kan openingstijden doorgeven en een routebeschrijving starten. De Europcar Voice Assistent gaat op 20-01-2020 live voor het grote publiek.

Spreken is sneller dan schrijven. Luisteren is veiliger dan lezen.
Nederland is het snelgroeiende land op het gebied van Google Voice Assistent lettend op de gebruiksfrequentie, het aantal gebruikers en de merken die er actief zijn. Terwijl Google Assistent pas in de zomer van 2018 in Nederland is geïntroduceerd. Alle grote merken zoals ANWB, Transavia, Heineken, Pepsico, RABO, ING, Centraal Beheer, Zilverenkruis en DAS zijn te vinden op het platform.

Uit onderzoek van Kantar blijkt dat 29% van de Nederlandse huishoudens al gebruik maakt van spraak-gestuurde diensten via hun telefoon. Multiscope kwam tot de conclusie dat 9% van de Nederlanders een Smart Speaker heeft.

Wat op papier goed lijkt, werkt niet altijd
Europcar zet Voice innovatie in om de veiligheid van haar klanten te vergroten. De allereerste use case is getest en gevalideerd door meerdere Europcar-klanten op verschillende verhuurlocaties. Dit geeft inzicht in de wijze waarop klanten met de assistent willen communiceren.

Als je een klant vraagt waar hij of zij een auto willen ophalen of terugbrengen in Rotterdam, dan zeggen zij ‘zuid’ of ‘centraal’ en niet ‘Rotterdam Zuid’. Daarop is de Google voice assistent geoptimaliseerd en daarmee in staat om een heldere conversatie te voeren. Tot slot gaf het onderzoek inzicht in tal van functionaliteiten die op termijn aan de assistent toegevoegd kunnen worden om nog beter in te kunnen spelen op klantbehoeften.

Hey Google, praat met Europcar
Door het stellen van deze vraag kom je in de Europcar Action omgeving van Google, die je middels een gesprek naar het juiste antwoord op je vraag leidt. Jij vraagt bijvoorbeeld tot hoe laat je een huurauto kunt inleveren en de assistent vraagt je bij welke vestiging je dat wilt doen. Jij noemt de vestiging en krijgt vervolgens de openingstijden. Een voorbeeld van de Europcar Action omgeving is hier te vinden.

Over Europcar
Europcar Nederland is een franchisenemer van Europcar International en is één van de grootste autoverhuurbedrijven van Nederland. Europcar heeft wereldwijd ruim 10.000 vestigingen in meer dan 140 landen. Europcar voorziet in diverse mobiliteitsbehoeften van haar klanten, zowel zakelijk als particulier. In Nederland heeft Europcar een landelijk dekkend netwerk met 36 vestigingen, en een groot wagenpark met diverse personenauto’s, bestelauto’s, verhuisauto’s en vrachtauto’s.

Over Merkle
Merkle Nederland, heeft de Voice Assistent applicatie in opdracht van Europcar ontwikkeld. Het bedrijf is onderdeel van een wereldwijd data gedreven marketing bureau. In Nederland zijn er ruim 325 mensen werkzaam in Amsterdam, Breda en Rotterdam. Het hoofdkantoor staat in Columbia, Maryland, US. In totaal heeft het bedrijf 65 vestigingen en 7200 medewerkers verspreid over de wereld.

– Einde persbericht –

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht