Geplaatst door Twipe

Mediahuis en Twipe sluiten een belangrijk partnerschap voor de groei van digitale edities

De Europese mediagroep Mediahuis en Twipe kondigen vandaag aan dat ze een belangrijke samenwerking hebben gesloten om het lezen van hun kranten op digitale toestellen versneld te laten groeien. Met deze samenwerking zal Mediahuis de distributie van alle digitale kranten centraliseren op het Twipe Cloud Editions-platform. Bovendien venop zullen de verschillende merken van Mediahuis profiteren van de unieke digitale analysemogelijkheden van het Twipe-platform. Ten slotte willen beide partners nauwer deelnemen aan toekomstige samenwerkings- en innovatieprojecten.

“Omdat we de voorbije jaren groeiden en consolideerden, verdelen we momenteel onze digitale kranten via verschillende oplossingen binnen de Mediahuis-groep”, legt Peter Soetens, Chief Digital Officer van Mediahuis, uit. “Na een zorgvuldige selectie zijn we blij om een ​​nieuwe langdurige samenwerking met Twipe aan te gaan.” Tijdens de nieuwe samenwerking zal Twipe de komende maanden de digitale versie van verschillende nationale en regionale kranten van Mediahuis verspreiden in België, Nederland, Luxemburg en Ierland.

“We zijn verheugd Mediahuis te verwelkomen als een van onze belangrijkste strategische partners bij Twipe“, zegt Danny Lein, oprichter en CEO van Twipe. “Deze nieuwe samenwerking is heel speciaal voor ons, aangezien we dit jaar ons 10-jarig jubileum vieren. We hebben een heel speciale relatie met De Standaard, een van de grote kranten van Mediahuis, dat mee aan de basis van ons bedrijf stond.” Naast de verspreiding van digitale edities, willen Twipe en Mediahuis nauw samenwerken aan gezamenlijke innovatieve projecten.

De Europese mediagroep Mediahuis werd in 2013 opgericht als een joint venture tussen Corelio en Concentra, twee bedrijven met een lange geschiedenis in de Belgische uitgeverij. Vandaag is Mediahuis een toonaangevend internationaal multimediabedrijf met een gediversifieerd portfolio en nieuwsmerken zoals Het Nieuwsblad en De Standaard in België en NRC, De Telegraaf, Leeuwarder Courant en De Limburger in Nederland. In juli 2019 zette Mediahuis zijn eerste ambitieuze stappen op de Engelstalige markt met de overname van de Ierse mediagroep Independent News & Media die onlangs werd omgedoopt tot Mediahuis Ireland, uitgever van titels als de Irish Independent, Sunday Independent en de Belfast Telegraph. In 2020 voegde Mediahuis Luxemburg toe aan zijn lijst van geografische markten met de overname van Saint-Paul Luxembourg, de grootste mediagroep van Luxemburg en uitgever van de krant Luxemburger Wort.

Twipe is een Belgisch mediatechbedrijf gevestigd in Leuven, België. Twipe biedt een state-of-the-art digitaal publicatie- en analyse SaaS-platform, ontwikkeld in nauwe samenwerking met toonaangevende kranten in heel Europa. Elke maand worden er 15 miljoen digitale edities geopend op het Twipe-platform. Toonaangevende uitgevers zoals The Telegraph, Le Monde en Ouest-France verhogen hun abonnements- en lezersinkomsten op het Twipe-platform. Twipe is ook sinds februari 2021 actief in de VS en distribueert digitale edities voor de 24 kranten van de Advance Local mediagroep.

Het innovatievermogen van Twipe is erkend door Google, dat al drie keer financiering uit zijn Digital News Initiative-fonds aan Twipe heeft toegekend. Met JAMES, Your Digital Butler, investeert Twipe ook fors in machine learning en artificiële intelligentie om nieuwe leesgewoonten te ontwikkelen en leeslijsten te personaliseren.