Fairphone snelstgroeiende startup van Nederland

Amsterdam – Adyen en The Next Web hebben gisteravond op Tech5 Amsterdam bekendgemaakt dat Fairphone, producent van ‘eerlijke’ telefoons, de snelstgroeiende startup van Nederland is.

“Het is fijn om erkenning en waardering te krijgen voor de kern van onze missie. We laten zien dat waarden even belangrijk zijn als winst. Ik vind het fantastisch om sociale innovatie mogelijk te maken door technologie, en andersom”, aldus Bas van Abel, oprichter Fairphone.

Het startup-evenement vond gisteravond plaats in het Eye Museum in Amsterdam. De omzetgroei van de startups tussen 2012 en 2014 bepaalde de volgorde van de top 5. Verder moesten de startups in of na 2010 zijn opgericht, en de omzet moest in 2014 minimaal 200.000 euro zijn. Een korte samenvatting van de top 5:

1. Fairphone

De winnaar, en dus de snelstgroeiende startup van Nederland, is in 2013 opgericht door Bas van Abel met het doel om de discussie over de vraag wat nu echt eerlijk is op te laten laaien. Hiervoor duikt het bedrijf in de supply chain van mobiele telefoons om problemen op te lossen door middel van transparantie. Inmiddels zijn er al 60.000 Fairphones verkocht.

2. The Cloakroom

De runner-up is The Cloakroom, een dienst die mannen helpt bij het kopen van kleding op het internet. Iedere man kan zich aanmelden en na het invullen van een korte enquête, wordt hij gebeld door een personal shopper om de kledingwensen te bespreken. Vervolgens krijgt hij een set kleding van tien tot twaalf stuks thuisgestuurd om te passen. Uiteindelijk betaalt de man voor de items die hij houdt, de rest kan hij kosteloos retour sturen.

3. Bynder

Bynder noemt zichzelf de meest gebruiksvriendelijke Brand Portal en marktleider op het gebied van e-commerce DAM-oplossingen. Het bedrijf is volledig op de cloud gebaseerd, met mogelijkheden tot een privé-cloud en uitgebreide personalisering en integratie. Bynder biedt een zeer uitgebreide online beeldbank, ook wel ‘Digital Asset Management’ genoemd, waarmee klanten hun media kunnen opslaan, beheren en delen.

4. ImgZine

ImgZine stond vorig jaar ook in de top 5 van de Tech5, wat op zichzelf al een mooie prestatie is. Opgericht in 2011 biedt het bedrijf uitgevers een digitaal tijdschrift van hun bestaande content. De inhoud kan real-time worden aangepast en is gebaseerd op wat gebruikers eerder hebben gelezen of wat veel is gedeeld. Klanten die gebruikmaken van deze dienst zijn onder meerING, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Philips.

5. SendCloud

De software van SendCloud, dat in 2012 is opgericht, koppelt webwinkels met verzenders en automatiseert stappen (zoals het genereren van verzendlabels en het automatisch versturen van track & trace e-mails) in het verzendproces. Een webwinkelier is door de verzendoplossing na het ontvangen van een bestelling bijna geen tijd meer kwijt aan het maken van een verzendlabel. Dat levert volgens SendCloud een tijdswinst op van ongeveer een minuut per bestelling.

De finale

Fairphone heeft een plaats bemachtigd in de Tech5-finale die plaatsvindt tijdens The Next Web-conferentie op 23 en 24 april in Amsterdam. Fairphone strijdt dan tegen de snelstgroeiende startups uit zes andere Europese landen.

Over de Europese Tech5

De Europese Tech5 is een jaarlijks initiatief van Adyen en The Next Web dat in 2014 is opgezet om de snelstgroeiende startups van Europa te identificeren. De wedstrijd beoordeelt technologische bedrijven op omzet en groei in het dataverkeer en de groei in werknemersdata tussen 2012 en 2014.

Dit jaar zijn bedrijven in zes landen geselecteerd die in aanmerking komen om deel te nemen aan Tech5: Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zweden, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De  startups die afvallen kunnen door middel van een Wildcard alsnog in de finale komen. De Wildcard wordt uitgereikt aan de startup die via een online stemronde de meeste stemmen verzamelt. Om hiervoor te stemmen ga je naar de volgende link:

Vote in the tech5

Over Adyen

Adyen is een toonaangevend leverancier van betalingstechnologie die bedrijven een integraal platform biedt voor het accepteren van betalingen van klanten in alle delen van de wereld. Het stelt zich ten doel om bedrijven te helpen met het verbeteren van de klantenervaring, het stroomlijnen van betalingsprocessen en uiteindelijk het vergroten van hun omzet. Hiertoe biedt Adyen hen de mogelijkheid om online, mobiele en Point-of-Sale (POS)-betalingen te accepteren op basis van meer dan 250 betalingsmethoden en 187 verschillende transactievaluta’s. Adyen beschikt over hoofdkantoren in Amsterdam en San Francisco en vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. Het bedient meer dan 3.500 klanten, waaronder vier van de vijf grootste Amerikaanse internetbedrijven en bekende merken zoals Facebook, Airbnb, Spotify, Groupon, Evernote, Booking.com, Viagogo, Yelp, Vodafone, Mango, O’Neill, SoundCloud, Indiegogo, KLM en JustFab.