Industry Wire

Geplaatst door FCB Amsterdam

FCB Amsterdam wint belangrijke aanbesteding Kansspelautoriteit

Amsterdam, 16 december 2024 – FCB Amsterdam heeft na een aanbesteding de opdracht verworven om de Cruks-vervolgcampagne van de Kansspelautoriteit te ontwikkelen. De campagne richt zich op de Gokstop en heeft als doel om kwetsbare spelers te beschermen tegen de risico’s van gokken.

De Gokstop-campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en richt zich op jongvolwassenen die het gokken niet meer goed onder controle hebben. Klik op de foto om het rechtenvrije beeld in hoge resolutie te downloaden.
Met de Gokstop-campagne willen FCB Amsterdam en de Kansspelautoriteit de bewustwording rondom de risico’s van gokken vergroten en de Gokstop meer bekendheid geven. Uit recent onderzoek blijkt dat mogelijk 31% van de Nederlandse gokkers problematisch gokgedrag vertoont. De campagne richt zich op (jong)volwassenen die het gokken niet meer goed onder controle hebben.

Maatschappelijke urgentie
Claudia Goossen, manager communicatie & strategie van de Kansspelautoriteit, zegt hierover: “De Cruks-vervolgcampagne is een belangrijk instrument in ons streven om de kwetsbare spelers te beschermen. We hebben in FCB Amsterdam een creatieve en strategische partner gevonden die ons kan helpen deze boodschap breed en effectief uit te dragen.”

FCB Amsterdam ziet de samenwerking als een erkenning van hun expertise en betrokkenheid bij maatschappelijke campagnes. Jos Vis, CEO van FCB Amsterdam, voegt toe: “We zijn trots dat de Kansspelautoriteit ons heeft gekozen om deze campagne vorm te geven. Het onderwerp past goed bij ons bureau, want het draagt bij aan onze maatschappelijke visie.”

Problematisch gokgedrag tegen\gaan
Door zich aan te melden bij de Gokstop krijgen spelers de mogelijkheid zich tijdelijk uit te sluiten van deelname aan kansspelen, zowel online als bij fysieke casino’s. Dit doet men door zich in te schrijven in Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen). Dit register is bedoeld om problematisch gokgedrag tegen te gaan en spelers die het gokken niet meer onder controle hebben te beschermen.

Spelers kunnen zich registreren voor een periode die ze zelf kiezen. Dat kan variëren van minimaal een half jaar tot levenslang. De Kansspelautoriteit is toezichthouder op de markt voor kansspelen en beheert het Cruks-register.

Denktank op maat
De campagne richt zich specifiek op de groep Nederlanders die extra risico loopt op problematisch gokgedrag. FCB Amsterdam heeft een speciale denktank samengesteld die helpt grip te krijgen op dit maatschappelijke issue. Hierin zitten onder meer onderzoekers, ervaringsdeskundigen, zorgprofessionals en kansspelaanbieders die hun kennis delen om meer zicht te krijgen op de problematiek en de campagnestrategie uit te denken.

In online video’s, social ads en social posts op Google, YouTube, Meta en Snapchat laat de Gokstop-campagne het positieve effect te zien van stoppen met gokken.
De groep die wij willen bereiken is vaak onzichtbaar en daarom hebben we gezocht naar mensen met ervaring en kennis van kansspelen”, aldus Vis. “Om deze groep ontvankelijk te maken draait onze aanpak om empathie en begrijpelijke communicatie, waarbij we gebruikmaken van zowel traditionele als digitale kanalen om een maximaal bereik te realiseren.”

Toekomstperspectief
De campagne ‘Pak je leven weer op, neem een Gokstop’ gaat maandag 16 december van start. In online video’s, social ads en social posts op Google, YouTube, Meta en Snapchat is het positieve effect te zien van stoppen met gokken. De doelgroep wordt uit het isolement gehaald en krijgt een beeld hoe positief een toekomst zonder problematisch gokgedrag eruit kan zien.

Over FCB Amsterdam
FCB Amsterdam is een van de grootste onafhankelijke reclamebureaus in Nederland. Met een team van 55 professionals, afkomstig uit meer dan 16 verschillende landen, heeft FCB Amsterdam zich gespecialiseerd in Europese campagnevoering. Vanuit de Amsterdamse hub brengt het bureau merken en producten tot leven met multimediacampagnes in heel Europa. Dat doet het onder voor onder andere AkzoNobel, DAF Trucks, easyJet, L’Oréal, Mastercard, Nestlé, STER en PACCAR Parts. FCB Amsterdam is nog altijd sterk verbonden met twee van ’s werelds meest gerenommeerde reclamenetwerken waaruit het is voortgekomen: FCB en McCann. Het bureau vertegenwoordigt beide labels als hun Nederlandse en Europese filiaal. De aanpak van FCB Amsterdam combineert de Nederlandse ondernemersgeest en een lange geschiedenis van baanbrekend en creatief reclamewerk met toegang tot Europese markten en gedegen kennis.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht