Industry Wire

Finalisten The Learning Challenge bekend

Ricoh heeft de namen van de finalisten van The Learning Challenge bekend gemaakt. Deze competitie voor scholen is erop gericht om innovatie en technische ontwikkelingen binnen het onderwijs te stimuleren. Een aantal maanden geleden riep Ricoh scholen in het voortgezet onderwijs dan ook op om na te denken over hoe zij digitale middelen kunnen inzetten om het leren leuker, boeiender en persoonlijker te maken. Veel scholen gaven gehoor aan de oproep en stuurden hun creatieve ideeën in. 

Jeroen Spierings, market development manager Onderwijs bij Ricoh Nederland: “Ricoh gelooft dat ontwikkelingen als gevolg van digitalisering op verschillende manieren waarde kunnen toevoegen aan het onderwijs. Daarom hebben we scholen gevraagd na te denken over de manier waarop technologische hulpmiddelen kunnen ondersteunen bij bijvoorbeeld het verwerken van lesstof en het leren studeren. Op deze manier wil Ricoh scholen helpen bij de overgang naar een digitale leeromgeving.“ 

Reactie vakjury
De vakjury – bestaande uit Alexandre Peltekian  (bestuursvoorzitter Gearhing), Ronald van den Hoff (Eigenaar Seats2Meat.com), Maarten Thissen (Head of Human Technology Haagsche Hogeschool), Norbert van Halderen (Directeur Ricoh Academy), Marien Baerveldt (oprichter De Universiteit), Jan Willem van den Bos (leraar van het jaar 2013) en Daniella Overbeek (Kennisnet) – oordeelde enthousiast: “We zijn erg blij met het aantal aanmeldingen en met de ideeën die de deelnemers met ons hebben gedeeld. De ideeën waren erg innovatief, goed doordacht en geschreven met het oog op de toekomst. Dit maakte het voor ons moeilijk een selectie te maken voor de finale. We zien uit naar een spannende finale ronde, Het nieuwe leren zal de grote winnaar zijn.”

De finalisten worden uitgenodigd bij de Ricoh Academy in Amstelveen om te gaan werken met de verschillende digitale middelen, waar uiteindelijk om wordt gestreden, en om deze uit te proberen. Daarna starten de scholen met het uitwerken van de plannen over hoe de digitale leeromgeving op hun school geïmplementeerd kan worden, en hoe ze betrokkenen op school kunnen meekrijgen in deze verandering.

De finalisten die kans maken op de hoofdprijs, bestaande uit digitale middelen ter waarde van Euro 50.000,- zijn:

  • Zernike College, Zuid Laren
  • Greijdanus, Zwolle
  • Mondriaan College, Oss
  • GSG Guido de Brès, Amersfoort
  • Willem van Oranje College, Waalwijk
  • Nijmeegse scholengemeenschap Groenewoud
  • Calvijn College, Goes

De initiële voorstellen zijn vanaf nu op de website van The Learning Challenge gepresenteerd, waar het publiek tot 23 mei aanstaande kan stemmen op het beste idee. De school met de meeste stemmen wint de Publieksprijs, de hoofdprijs wordt door de jury bepaald en bestaat uit digitale leermiddelen ter waarde van 50.000 euro. Op 31 mei worden de winnaars bekend gemaakt.

Over Ricoh 
Ricoh is een wereldwijd opererend technologiebedrijf, gespecialiseerd in breed inzetbare scanoplossingen voor kantooromgevingen, production printing, documentmanagement systemen en IT-diensten. Het hoofdkantoor van de Ricoh Group is gevestigd in Tokio en is actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2012 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 1.924 miljard yen (ongeveer 20 miljard USD).

Het grootse deel van de omzet van het bedrijf wordt behaald uit producten, oplossingen en diensten die de interactie tussen mensen en informatie verbeteren. Ricoh ontwikkelt en produceert daarnaast bekroonde digitale camera’s en gespecialiseerde industriële producten. Het bedrijf staat bekend om de hoge technologische kwaliteit, het uitzonderlijke niveau van zijn klantenservice en initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh organisaties de manier waarop ze werken te transformeren en te optimaliseren, en daarbij gebruik te maken van de collectieve verbeeldingskracht van hun medewerkers.

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Het te winnen pakket aan digitale middelen van The Ricoh Learning Experience bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een video leertafel; Dit is een interactieve leertafel waarbij leerlingen op basis van video kunnen samenwerken door het selecteren van momenten in de film op de 55 “multiple-point touch screen.
  • Een iPad tafel met de Ricoh Smart Presenter; Deze tafel is zeer geschikt om te werken en leren in kleine groepen aan verschillende projecten, en kan in verschillende leersituaties ingezet worden: Presentatie met behulp van Ricoh Smart Presenter, 3d-projectie gekoppeld aan Ricoh projector en als Bespreektafel om los van technologie bepaalde onderwerpen te bespreken
  • Zes iPad Mini’s; die in combinatie met de Ricoh projector en Ricoh Smart Presenter (app) gebruikt kunnen worden;
  • Twee Ricoh projectoren;
  • Twee Ricoh video conference systemen; Te koppelen aan projectoren en het interactieve whiteboard van Ricoh;
  • Een interactief Ricoh whiteboard; kwalitatief hoogstaand en moeiteloos schrijven op een touchscreen display met een hoge resolutie, die het delen van foto’s, presentaties en afbeeldingen op afstand heel makkelijk maakt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht