Geplaatst door Young Technology Award

Finalisten Young Technology Award 2015 bekend

De zes innovatieve business cases die in de race zijn voor de Young Technology Award 2015 zijn bekend. De award voor innovatieve jonge bedrijven uit Nederland wordt tijdens een feestelijke finale op dinsdagavond 8 december 2015 uitgereikt in de Grote Kerk op de Oude Markt in Enschede. Finalisten maken kans op de publieksprijs van 1.000 euro en de hoofdprijs van 5.000 euro. Genomineerd zijn: 360SportsIntelligence, KITE Robotics, LipoCoat, SoundEnergy, Symetrics en TriboForm Engineering.

• 360SportsIntelligence is een effectieve, efficiënte en gebruiksvriendelijke online tool voor het geautomatiseerd opnemen, bekijken, coderen en presenteren van teamsportprestaties. Daarnaast biedt 360SportsIntelligence verenigingen of leden die niet of minder prestatiegericht zijn automatisch gegenereerde samenvattingen.
  • KITE Robotics heeft een geautomatiseerd systeem ontwikkeld, genaamd de KITE Robot, dat automatisch glas en gevels op grote hoogte kan reinigen zonder daarbij gebruik te maken van menselijke handelingen.
  • LipoCoat ontwikkelt coating voor medische hulpmiddelen in het lichaam, die ervoor zorgen dat de hulpmiddelen niet meer irriteren of afgestoten worden. Een eerste toepassing is al voorzien in contactlenzen, zodat deze minder irriteren.
  • SoundEnergy heeft THEAC-25 ontwikkeld, een duurzaam apparaat waarmee warmte kan worden gebruikt om koude te produceren. Het koelen van gebouwen kost daardoor nauwelijks energie.
  • Symetrics helpt institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, verzekeraars, beleggingsmaatschappijen en banken, met het ontwikkelen en onderhouden van een crisisproof beleggingsstrategie. Met deze ontwikkeling heeft het model een betere voorspellende kracht en kunnen meerdere scenario’s snel worden doorberekend om een gebalanceerde portefeuille te creëren.
  • TriboForm Engineering ontwikkelt software voor het stimuleren van wrijving, smering en slijtage in productieprocessen. Het bedrijf levert easy-to-use software wereldwijd aan de automobile en metaalverwerkende industrie en is gemakkelijk toepasbaar op grote schaal.

De finale

Tijdens de finale van de Young Technology Award krijgt elke finalist twee minuten om de jury te overtuigen. De juryleden beoordelen de finalisten op basis van commerciële en/of technologische vernieuwing, de oplossing, de markt, de kwaliteit van het team, het business model en het bewezen succes. Voertaal tijdens de finale is Engels.