Geplaatst door Adyen

Fins bezorgplatform Wolt benoemd tot Europa’s ‘hotste’ scale-up in Tech5 2020 competitie van Adyen en TNW

Amsterdam, 17 september 2020 – Wolt, het platform voor maaltijdbezorging uit Helsinki, is de meest veelbelovende scale-up van Europa. Het Finse techbedrijf kreeg de titel tijdens de zevende editie van de Tech5 scale-up competitie, die jaarlijks georganiseerd wordt door Adyen en The Next Web. Het Duitse deelvervoerplatform Tier Mobility staat op twee. Gevolgd door het Belgische Cowboy, producent van slimme e-bikes. Swapfiets is gekroond tot meest veelbelovende Nederlandse scale-up. Een onafhankelijke jury bestaande uit investeerders, influencers en andere experts bepaalde de winnaars op basis van criteria zoals noemenswaardige investeringsrondes, sociale impact, teamgroei en media-aandacht.

Tech5 is een gezamenlijk initiatief van twee bekende Europese bedrijven: fintech scale-up Adyen en het mediaplatform The Next Web. Het is een showcase voor Europa’s top 100 tech scale-ups op basis van prestaties, groei en potentie. Elk jaar geeft het exclusieve Tech5 platform de geselecteerde scale-ups de kans om te netwerken en deel te nemen aan de wedstrijd voor ‘hotste scale-up’ in heel Europa. Het platform vormde de afgelopen jaren een springplank voor bedrijven als Transferwise, Delivery Hero, Cabify en Foodpanda.

Europese scale-ups innovatiever dan ooit
“Elk jaar wordt de Tech5-competitie zwaarder en het niveau van dit jaar overtreft al onze verwachtingen. Europese bedrijven omarmen innovatie en creativiteit nu meer dan ooit en we geven deze bedrijven graag een platform om gelijkgestemde ondernemers te ontmoeten. We zijn er trots op dat Wolt een van onze klanten is. We kijken ernaar uit om in de toekomst met ze samen te werken aan disruptie in de wereld van maaltijdbezorgingen”, zegt Roelant Prins, Chief Commercial Officer van Adyen.

Wolt: klimaatbewuste maaltijdbezorging
Wolt helpt de honger van hun klanten te stillen met een gebruiksvriendelijke app die toegang geeft tot meer dan 15.000 restaurants, die 90 steden in 23 landen bedienen. De Finse bezorgdienst begon in 2019 met het compenseren van de Co2-uitstoot die hun bezorgingen veroorzaken. Dit is inclusief de uitstoot van alle bezorgingen sinds 2015. Om de uitstoot te compenseren kocht Wolt samen met South Pole koolstofkredieten, die worden gebruikt om herbebossings- en bosbouwprojecten in Zuid-Amerika te financieren.

Swapfiets: fietsabonnementen voor heel Nederland
Wat zes jaar geleden begon met veertig fietsen voor Delftse studenten, is uitgegroeid tot een toonaangevende dienst met meer dan 200.000 Swapfietsen in bijna 70 steden in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Italië. Met de opkomst van leenfietsen en fietsabonnementen is een eigen fiets niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen. De fiets met de kenmerkende blauwe voorband – het handelsmerk van Swapfiets – is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse stadsbeeld, en wint ook Europees snel aan terrein, met name in grote steden als Berlijn, Brussel, Kopenhagen en sinds kort ook in Parijs en Milaan.

Overzicht van winnaars
Het overzicht van alle Tech5 2020 winnaars is te vinden op de website van Tech5.

Over Adyen
Adyen (AMS: ADYEN) is het betaalplatform bij uitstek voor veel van ’s werelds toonaangevende bedrijven. Het platform biedt een moderne end-to-end infrastructuur die rechtstreeks aansluit op Visa, Mastercard, iDEAL, en de favoriete wereldwijde betaalmethoden van consumenten. Adyen levert probleemloze betalingen via online-, mobiele- en winkelkanalen. Met kantoren over de hele wereld bedient Adyen klanten als Facebook, Uber, Zalando, de Bijenkorf, Rijksmuseum en Tony Chocolonely.