Geplaatst door FINOM

Fintechbedrijf FINOM ontvangt EMI-licentie van DNB; gaat sneller opschalen in Europa

1. Het in Nederland gevestigde B2B fintechbedrijf FINOM biedt mkb-bedrijven en freelancers in Frankrijk en Duitsland zakelijke betaalrekeningen en onkosten- en teambeheerdiensten. Naar verwachting volgt Nederland in de tweede helft van 2022. In Italië biedt FINOM diensten voor het beheren van e-facturen
2. FINOM groeit sterk, met maandelijks meer dan 3.000 nieuwe klanten. Het platform heeft zichzelf in Duitsland al gevestigd als een van de belangrijkste digitale ‘challengers’ voor B2B-bankiersdiensten, met een Trustpilot-score van 4,8. Ook in Frankrijk groeit het marktaandeel
3. Met de EMI (Electronic Money Institution) licentie van DNB kan FINOM zijn internationale uitbreiding in 2022 versnellen. De markt voor financiële diensten gericht op het mkb in de EU is meer dan $200 miljard waard, met 24 miljoen kleine en middelgrote bedrijven. Op dit moment bedienen B2B-fintechs minder dan 2% van deze bedrijven

Amsterdam, 15 december 2021 – Het in Nederland gevestigde B2B fintechbedrijf FINOM heeft van De Nederlandsche Bank (DNB) een licentie voor elektronisch geld verkregen, via de dochteronderneming FINOM Payments B.V(1). Hiermee wordt de basis gelegd voor een verdere versnelling van de groei in alle EU-markten. Het hele proces is 14 maanden geleden gestart en is in november afgerond – sneller dan ooit tevoren voor een dergelijke licentie.

De vier oprichters van FINOM (vlnr): Andrey Petrov, Oleg Laguta, Konstantin Stiskin
en Yakov Novikov (CEO). Klik voor hi-res foto.

FINOM wordt ondersteund door General Catalyst, Target Global, Cogito Capital en Entree Capital. Het bedrijf ziet een sterke groei: in Q4 van 2021 kwamen er maandelijks meer dan 3.000 nieuwe klanten bij die actief zijn in Frankrijk, Duitsland en Italië (momenteel zijn in Italië alleen e-factureringsdiensten beschikbaar). Naar verwachting start FINOM in de tweede helft van 2022 met het aanbieden van diensten aan Nederlandse ondernemers en freelancers.

Dankzij de EMI-licentie is FINOM nu in staat om zijn activiteiten uit te breiden naar meer Europese markten en een breder dienstenaanbod te lanceren. Daarbij gaat het onder andere om verstrekken van e-geld, betaalrekeningen en debet-betaalkaarten, het verwerken van SEPA-betalingen en om betalingsinitiatie- en rekeninginformatiediensten. De meeste ‘neobanken’ en fintechs in de EU beschikken niet over een eigen infrastructuur, wat betekent dat ze geen volledige controle hebben over hun verdere ontwikkeling.

“Er is een enorm onbenut marktpotentieel in de EU voor financiële diensten gericht op het mkb”, zegt Konstantin Stiskin, medeoprichter van FINOM. “We hebben het over in totaal 24 miljoen ondernemingen(2), terwijl de marktwaarde voor financiële diensten gericht op deze groep uitkomt op meer dan $200 miljard (3). Op dit moment bedienen B2B-fintechs minder dan 2% van die markt. Met de EMI-licentie zijn we nu in staat om onze groei sterk te versnellen, krijgen we meer controle over onze processen en worden we veel schaalbaarder. In november 2020 hebben we een bètaversie gelanceerd en in een jaar tijd hebben we producten gebouwd en processen opgezet om onze activiteiten in meerdere markten op te schalen. Daardoor hebben we groei bereikt die andere fintech-spelers jaren heeft gekost. Het verwerven van onze eigen licentie is de start van een belangrijke nieuwe fase voor FINOM. Ons volgende doel is om zo snel mogelijk 100.000 klanten in de EU te bereiken”.

“We zijn erg blij met de indrukwekkende vooruitgang van FINOM. Vanaf het begin hebben we geïnvesteerd in dit team, dat bekend staat om hun uitzonderlijke vermogen om plannen daadwerkelijk uit te voeren. Het verkrijgen van de EMI-licentie is een verder bewijs van die uitstekende executie en goed management”, zegt Mike Lobanov, COO en General Partner bij de internationale investeringsmaatschappij Target Global.

FINOM werd eind 2019 opgericht in Amsterdam en lanceerde in Q4 2020 zijn productaanbod in Frankrijk en Duitsland. Het platform is ontworpen door en voor ondernemers en freelancers, met het doel een echte partner te zijn voor financieel management, facturering en bankdiensten.

Voor de betalingen werkt FINOM momenteel samen met Solarisbank in Duitsland en met Treezor in Frankrijk. In 2020 haalde FINOM €16,8 miljoen aan investeringen op (seed en pre Round A), geleid door Target Global (Duitsland) en General Catalyst (VS).

Tot slot betekent de EMI-licentie en de geplande internationale uitbreiding dat het team van FINOM verder zal groeien. In 2022 zullen er nieuwe mensen worden aangenomen en wordt het team verdubbeld tot 250 mensen. Er zullen banen bij komen in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië.

De belangrijkste kenmerken van FINOM
FINOM biedt een B2B-financieringsserviceplatform dat betalingen, onkostenbeheer en teambeheer samenbrengt in één ‘mobile-first’ product. Klanten kunnen snel een online account opzetten en direct beginnen met betalen en betalingen ontvangen, zowel via de app als via de website. De belangrijkste diensten van FINOM zijn:

1. Zakelijke bankrekeningen en portemonnees met lokale IBAN’s (Duitse en Franse zijn al beschikbaar; Italiaanse rekeningen volgen in Q2 2022);
2. Virtuele en fysieke betaalkaarten voor ondernemers en medewerkers, die makkelijk te beheren zijn in de app en die tot 3% cashback bieden;
3. Gebruiksvriendelijke facturering die niet alleen helpt om alle documenten op orde te houden, maar die klanten ook helpt om vorderingen te innen;
4. Multibankieren met koppeling van meerdere rekeningen en een dynamisch dashboard: alle rekeningen op één plek, zelfs rekeningen van andere banken;
5. Supersnelle klantenondersteuning die in staat is om eventuele problemen binnen vijf minuten op te lossen via verschillende kanalen, van WhatsApp tot e-mail;
6. Automatische afstemming van facturen en checks, plus de mogelijkheid tot integratie met verschillende boekhoudsystemen (Datev, Lexoffice, enz.)

1. Zoals te vinden in het openbare register van DNB.nl voor FINOM Payments B.V.: https://www.dnb.nl/en/public-register/information-detail/?registerCode=WFTEG&relationNumber=R180074
2. Bron: https://www.reneweuropegroup.eu/campaigns/2021-07-01/europes-small-and-medium-sized-enterprises-start-ups-and-entrepreneurs-are-a-renew-europe-priority
3. Bron: Platform Plays in European SME Banking Accenture 2018: https://smebanking.news/resources/14017-platform-plays-in-european-sme-banking/

Over FINOM
FINOM is internationale, innovatiegerichte start-up die momenteel B2B-diensten aanbiedt in Duitsland, Frankrijk en Italië. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam. FINOM is opgericht in 2019 heeft als doelstelling om het leven makkelijker te maken voor ondernemers en freelancers: het economische fundament van Europa. FINOM is een 100% digitale B2B financieel dienstverlener, ontwikkeld door ondernemers en freelancers voor ondernemers en freelancers. Het brengt financieel management, facturatie en betalingen bij elkaar. In 2020 haalde FINOM €16,8 miljoen aan investeringen op. De belangrijkste investeerder is Target Global, een internationale investeringsmaatschappij uit Duitsland (Berlijn). Voor meer informatie: https://finom.co/.