Geplaatst door Five Degrees

Five Degrees benadrukt urgentie overgang naar digitaal voor financials

Londen, 7 maart – Europese wetgeving dwingt financiële instellingen de overstap van verouderde, vaak logge systemen naar een nieuwe, moderne infrastructuur te maken. Voor veel financials betekent dit dat zij een enorme sprong voorwaarts moeten maken om hun klanten te kunnen blijven bedienen. Banken in alle delen van de wereld zetten daarom in op het vernieuwen van bestaande systemen. Om de noodzaak van deze overgang naar ‘digitaal’ te benadrukken, presenteert Five Degrees vandaag haar white paper ‘Making the switch’ tijdens finovate in Londen. In dit rapport zet zij de uitdagingen en kansen uiteen voor financials die zich voorbereiden op deze ingrijpende transformatie.

“Financiële instellingen staan voor de grootste uitdaging in hun geschiedenis. Banken moeten overstappen op nieuwe systemen en applicaties die klantdata ontsluiten voor andere geautoriseerde partijen. Tegelijkertijd moeten zij voldoen aan de strenge eisen die toezichthouders stellen. De traditionele manier van denken over bankieren – als een gesloten vesting met hoge muren – is achterhaald. Dit betekent dat banken hun systemen moeten openstellen aan ‘digital first’ fintechs, terwijl ze tegelijkertijd hun klantrelaties moeten beschermen. De overgang naar digitaal is de enige manier waarop banken regelgeving kunnen naleven en zo reputatieschade en hoge kosten kunnen voorkomen”, benadrukt Sheri Brandon, CCO van Five Degrees.

Nieuwe wetgeving legt grote last op schouders banken
Traditionele banken worden geconfronteerd met ingrijpende ontwikkelingen. Hierbij brengen jonge startups en meer gevestigde fintech-bedrijven hun positie aan het wankelen. Als zij hun leidende positie willen behouden, moeten banken zich focussen op het bieden van een vlotte digitale gebruikerservaring. Tegelijkertijd zet nieuwe regelgeving – zoals het Europese Second Payments Directive (PSD2) – bestaande bancaire processen op hun kop. Eén van de belangrijkste onderdelen van PSD2 is een striktere beveiliging van online betalingen en een veilige toegang tot bankrekeningen. Dit wordt gefaciliteerd door open bankieren, wat de weg vrijmaakt voor meer concurrentie. Bovendien leidt de komst van GDPR tot een ingrijpende verandering van de manier waarop financials nu nog naar klantgegevens kijken.

Voor de meeste banken is de bestaande infrastructuur – vaak gebaseerd op verouderde, trage legacy-systemen – de grootste hindernis tijdens hun transformatie naar digitaal. “De komst van PSD2 heeft de beperkingen van legacy-systemen blootgelegd. De meeste systemen zijn niet verenigbaar met open API’s: de digitale toegangspoorten die banken en hun klanten in staat stellen in te pluggen op innovatieve services van derden”, stelt Brandon. “Banken moeten hun strategie aanpassen om de broodnodige veranderingen door te voeren, toegepast door de juiste mensen, op het juiste moment én om de juiste redenen. Zij staan voor de enorme uitdaging relevant te blijven in een snel veranderend landschap door het stellen van de juiste prioriteiten.”

Banken en fintechs versterken elkaar
Veel banken zijn zich ervan bewust dat de samenwerking met fintechs aan de basis staat van een nieuw ecosysteem. Hierdoor kunnen zij snel inspelen op veranderende marktomstandigheden en de klantbeleving versterken. Om de vele mogelijkheden van digitalisering uiteen te zetten, publiceert Five Degrees haar white paper ‘Making the switch’ tijdens Finovate. Bezoekers worden ook uitgenodigd om tijdens een demo te ervaren hoe zij Prospery – een propositie van ABN AMRO op het gebied van vermogensbeheer – ondersteunt met haar Matrix-oplossing. In het technologische landschap van Prospery fungeert Matrix als de operationele hub. De API-laag van Matrix kan eenvoudig verbindingen maken met alle denkbare bancaire processen (legacy), biedt een grote flexibiliteit en stelt banken in staat hun verplichtingen op het gebied van regelgeving na te leven. Bezoekers kunnen de demo bijwonen bij stand 51 van Five Degrees.

###

Over Five Degrees – Five Degrees is leverancier van moderne bancaire technologie en is in 2011 opgericht. Haar hoofdkantoor bevindt zich in Nederland. Five Degrees ondersteunt financials bij hun digitale transformatie met haar next-generation digitale bancaire platform. Five Degrees is voor de derde achtereenvolgende keer opgenomen in de FinTech50 en winnaar van de Dutch FinTech Award in de categorie Banking IT. Het bedrijf is daarnaast door Gartner erkend als één van de potentiële wereldwijde leiders als leverancier van technologie voor digitale bancaire platforms. Forrester Research heeft de oplossing Matrix van Five Degrees erkend als het ware digitale platform.