Geplaatst door Fivespark

Fivespark vereenvoudigt kapitaliseren ongebruikte bedrijfsdata

Fivespark is de eerste Nederlandse partner van het Amerikaanse Directus, een open source platform dat werken met data veel toegankelijker maakt. Met de software van Directus kunnen organisaties data sneller, eenvoudiger en veiliger beheren en beter inzetten. Fivespark gebruikt het platform zelf al anderhalf jaar intensief voor de eigen bedrijfsdata – van webshop en administratie tot klantgegevens. Fivespark gaat dit nu ook inzetten voor klanten: met geautomatiseerde data hubs wordt het eenvoudig om succesvol datagedreven te werken. De hubs leveren snel accurate bedrijfsdata en leiden zo tot kostenbesparing en beter onderbouwde beslissingen.

Uit onderzoek blijkt dat 94 procent van de ondervraagde organisaties het idee heeft dat de data die zij verzamelen en gebruiken niet accuraat is. Daarnaast zijn bedrijven vaak meer dan de helft van de aan data gespendeerde tijd kwijt aan het gebruiksklaar maken ervan. Dit gaat ten koste van de tijd die men aan de daadwerkelijke analyse kan besteden. Met de zogenaamde Composable Data Hub lost Fivespark dit probleem op: men bouwt een centrale data hub waar alle bedrijfsdata en bedrijfslogica georganiseerd worden. Met behulp van het Directus-platform kan de data efficiënt verzameld, beheerd, bewerkt, uitgewisseld en gebruikt worden tussen tools, afdelingen en gebruikers.

Deze werkwijze zorgt ervoor dat binnen het bedrijf iedereen altijd over de juiste data beschikt. Dat voorkomt dat teams binnen een organisatie alleen vanuit hun eigen (data) silo werken met hun eigen databron (source of truth), waardoor de data verkeerd geïnterpreteerd en ingezet wordt. “Succesvol datagedreven werken begint bij het democratiseren van data en iedereen binnen de organisatie hiertoe laagdrempelig toegang geven. Alleen zo kun je de juiste beslissingen nemen, gebaseerd op daadwerkelijk honderd procent accurate klantdata”, aldus Kees van Bemmel, CTO bij Fivespark.

Data uitwisselen tussen systemen

Vanuit de centrale hub kan Fivespark voor klanten slim gebruikmaken van beschikbare API-technieken en zo gegevens van verschillende aanbieders eindeloos real-time aan elkaar koppelen.

“We bieden graag eenvoudige toekomstgerichte oplossingen en denken proactief mee met klanten. Het mooie van deze oplossing is dat alle afzonderlijke databases van bijvoorbeeld inkoop, verkoop en facturatie samenkomen in één omgeving”, vervolgt Kees. “Klanten werken vaak met verschillende webwinkel- en boekhoudsystemen. Al deze systemen kunnen nu gemakkelijk en snel met elkaar gegevens uitwisselen op basis van zo’n API-techniek.”

Directus kan voor vrijwel alle relationele databases een API beschikbaar stellen, zodat developers datgene met data kunnen doen wat van belang is voor de klant en de bedrijfsprocessen. De samenwerking met Directus zorgt voor Fivespark en diens klanten voor zowel ontsluiting van de zogenoemde API’s als voor het organiseren, de beveiliging en goed gebruik van data. Meerdere databronnen die eerst minder toegankelijk waren, worden nu snel aan elkaar gekoppeld met focus op het inzetten van de data, specifiek gericht op de betreffende klant. Zo wordt bedrijfsdata toegankelijker en beter bruikbaar dan ooit.

Altijd accuraat en up to date

De innovatie zit ‘m ook in de manier waarop de data wordt verwerkt en ingezet. Aanpassingen in de database en in de API worden over en weer doorgevoerd, het zogenoemde database mirroring. Veranderingen in de database als gevolg van aanpassingen in applicaties of andere data-omgevingen worden volledig automatisch verwerkt. Data is daardoor altijd en overal 100 procent accuraat en up to date. Developers kunnen zich daardoor focussen op de business logica.

“Met Fivespark als eerste Nederlandse partner vergroten we ons bereik verder in Europa en maken we het voor steeds meer bedrijven mogelijk om Directus in te zetten in hun eigen omgeving. Ik heb heel erg veel zin om samen met Fivespark dit avontuur aan te gaan”, aldus Rijk van Zanten, CTO Directus.

EINDE PERSBERICHT

Over Fivespark

Fivespark, voorheen bekend als BTC, onderneemt al twintig jaar in de telecomsector en IT. Voor 1.800 klanten biedt Fivespark een totaaloplossing binnen vijf pijlers die de traditionele aanpak overstijgt door zich naast Managed Services ook te richten op software development en adoptie. De zogenoemde Full Service Provider werkt samen met onder andere Microsoft, Samsung, Apple, KPN, Vodafone en Datto. Snel veranderende IT-vraagstukken leidden tot een nieuwe aanpak en een rebranding tot Fivespark in oktober 2021. Onze services zijn landelijk dekkend met kantoren in Amstelveen en Den Haag. “Keep it simple.” fivespark.com