Geplaatst door Fluvius

Fluvius beheert glasvezelnet van Port Of Antwerp-Bruges

Port of Antwerp-Bruges doet voor haar Antwerps platform een beroep op een externe partner voor de exploitatie, het onderhoud en het beheer van haar glasvezelnet. Na een openbare aanbesteding is deze opdracht ​ toegewezen aan Fluvius. Het contract loopt maximum zeven jaar.

Het havenplatform Antwerpen gebruikt een privéglasvezelnet om de verschillende locaties op het openbare domein digitaal met elkaar te verbinden. Het totale net is goed voor ongeveer 175 km glasvezelkabel en verbindt ​ liefst 116 locaties. Het ​ wordt gebruikt om data, telefonie, en beelden van beveiligingscamera’s te versturen, en voor verschillende signalisatie-activiteiten. Port of Antwerp-Bruges vertrouwt het beheer van die ​ infrastructuur toe aan externe partner Fluvius.

Fluvius staat in voor een kostenbewuste exploitatie van het glasvezelnet. Samen met Port of Antwerp-Bruges kijkt Fluvius naar efficiëntiewinsten en nieuwe opportuniteiten op vlak van methoden en materialen. Fluvius levert 24 uur en 7/7 dagen ondersteuning bij storingen, zodat de continuïteit van het glasvezelnet wordt verzekerd.

Voor Fluvius is dit geen nieuwe expertise: het multi-utility bedrijf beheert al jarenlang zijn eigen glasvezelnet, goed voor meer dan 12 000 km glasvezelkabel. Bovendien onderhoudt het netbedrijf meer dan 1 000 km glasvezelnetten van derden zoals dat van de Universiteit Gent, de stad Mechelen en de provincie Oost-Vlaanderen. Naast telecom (en kabeltelevisie), beheert Fluvius ook de elektriciteits- en gasnetten, riolering, en warmtenetten in Vlaanderen.