Geplaatst door ICS

Foutmelding bij online betaling; 1 op 3 probeert opnieuw

Diemen, 17 december 2019 – Ruim een op de drie Nederlanders voert een online creditcardbetaling opnieuw uit als zij een foutmelding krijgen. Hiervan voert de helft de tweede betaalpoging uit met een ander betaalmiddel, bijvoorbeeld met een bankpas. Ondanks de eerdere foutmelding, kan dit toch leiden tot een dubbele betaling voor dezelfde bestelling. Dit blijkt uit de ICS Creditcard Check, een onderzoek van ICS onder creditcardgebruikers in Nederland.

Volgens Duncan Macdonald, manager van de afdeling Chargeback van ICS, is een tweede betaalpoging niet verstandig. ‘Ondanks de foutmelding kan het zijn dat de betaling wel is gelukt. Als je de betaling opnieuw met een ander betaalmiddel uitvoert, heb je in feite een tweede koopovereenkomst gesloten. En is het maar de vraag of je je geld makkelijk terug krijgt.’ Uit het onderzoek komt naar voren dat de creditcard online het meest wordt gebruikt voor het betalen van hotelovernachtingen en vliegtickets.

Top 5 online creditcardbestedingen 2019

1. Hotelboekingen/ overnachtingen (71%)
  2. Vliegtickets (54%)
  3. Elektronica (36%)
  4. Kleding (29%)
  5. Tickets voor uitjes (25%)

Dubbele betaling met creditcard; 89% kreeg teveel betaalde bedrag terug
Wanneer je door een storing dubbel betaalt voor dezelfde bestelling, kun je het teveel betaalde bedrag terugvragen. ICS ontving in één jaar 405 verzoeken voor restitutie van een dubbele betaling. In 89% van de gevallen kreeg de creditcardhouder daadwerkelijk zijn geld terug. Macdonald: ‘Bij een dubbele betaling door bijvoorbeeld een storing tijdens de betaling lukt het vaak om geld terug te halen voor onze klanten. Maar als mensen een nieuwe boeking doen, kunnen wij dit niet en heb je wellicht ongewild een tweede hotel of vliegticket geboekt. Ons advies is daarom om bij een storing eerst je rekeningoverzicht te checken en het bedrijf waar je de transactie hebt uitgevoerd om hulp te vragen. Dat voorkomt een boel leed bij een dubbele boeking.

Geld terug bij niet geleverde online bestelling
Als een bestelling van goederen niet aankomt dan kun je via je creditcardmaatschappij je geld terugvragen. Dit weet 77% van alle respondenten. Macdonald: ‘Als de verkoper niet levert en niet reageert op verzoeken om te leveren of het betaalde bedrag terug te storten, kun je je geld terugvragen via ICS. Juist daarom is het handig om online aankopen met een creditcard te betalen.’ Via de chargebackprocedure kan de creditcardgebruiker de afschrijving betwisten. Als de betwisting compleet en terecht is, dan krijgt de kaarthouder het betwiste bedrag direct terug en start ICS namens de klant een procedure om het bedrag terug te vorderen.’ In één jaar heeft ICS 3.748 betwistingen gekregen: verzoeken om betalingen voor niet geleverde producten terug te storten. Het is ICS in 92% van de gevallen gelukt om het geld voor cardhouders terug te halen.

De ICS Creditcard Check is een onderzoek onder 1.000 Nederlandse creditcardgebruikers over het gebruik van de creditcard, uitgevoerd door Multiscope.

Over ICS
ICS staat voor veilig betalen. De betaalorganisatie verzorgt al meer dan dertig jaar de uitgifte van Mastercard en Visa creditcards in Nederland. Met zo’n 3 miljoen uitgegeven creditcards is ICS marktleider in Nederland. ICS bedient zowel consumenten als klanten op de zakelijke markt. Naast creditcards biedt ICS ook vormen van krediet aan.

ICS is sinds 2010 een 100% dochter van ABN AMRO Bank N.V. en heeft vestigingen in Nederland en Duitsland. De betaalorganisatie geeft eigen creditcards uit en creditcards in samenwerking met partners zoals retailers, banken en belangenorganisaties. Zo geeft ICS onder andere de ABN AMRO Creditcard, de ANWB Creditcard en de Bijenkorf Card uit.