Geplaatst door Frisse Blikken (Ondernemen met Talent)

Frisse Blikken maakt Nederland al 10 jaar ondernemender

Frisse Blikken, de organisatie die ondernemend talent bij organisaties inzet om innovatie en verandering te realiseren, viert zijn tiende verjaardag. Het afgelopen decennium heeft het in Utrecht en Eindhoven gevestigde bedrijf organisaties als ING, ASML, HEINEKEN en Eneco met een frisse blik in beweging gebracht. En dat is niet ongezien voorbij gegaan; Frisse Blikken won in de afgelopen tien jaar vijf keer de FD Gazellen Award en is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met meer dan 80 medewerkers. Mathijs van Duurling, mede-eigenaar van Frisse Blikken, licht toe: “De vraagstukken waar organisaties mee zitten vragen creativiteit, lef en vooral daadkracht. Met andere woorden, een flinke dosis ondernemerschap. Onze mensen gaan gewapend met die eigenschappen aan de slag bij opdrachtgevers om de organisatie in beweging te brengen. Dat is al tien jaar lang onze onderscheidende kracht.”

Tekort aan ondernemers binnen bedrijfsmuren
Volgens Van Duurling hebben organisaties per definitie een tekort aan ondernemers binnen de eigen bedrijfsmuren. Dat is niet gek volgens hem, maar daardoor ontbreekt het vaak aan vernieuwing en daadkracht. “Het zijn de kartrekkers met een ondernemende mindset die een organisatie in beweging brengen. En als er íets nodig is geweest in het afgelopen anderhalf jaar, is het meebewegen met de veranderingen die de coronacrisis teweeg heeft gebracht. Organisaties moesten altijd al innoveren, maar in zulke korte tijd en zonder voorbereiding je dienstverlening vernieuwen, processen veranderen of soms zelfs je marktpropositie herzien vraagt om een frisse blik en daadkracht”, aldus Van Duurling.

Geen consultancy, maar executiekracht
Dat Frisse Blikken geen consultants, maar executiekracht levert maakt het bedrijfsmodel uniek en succesvol. “We nemen de grootste ondernemende talenten aan en koppelen hen tijdelijk aan organisaties voor een innovatie-, verander- of versnellingsimpuls”, legt Van Duurling uit. Frisse Blikkers, zoals de medewerkers van Frisse Blikken worden genoemd, denken niet alleen mee over interne en externe bedrijfsvraagstukken, maar brengen deze ideeën ook echt tot leven. Dit doen zij door de juiste middelen te ontwikkelen en de uitrol daarvan te begeleiden. Dit kunnen events, webinars en podcasts zijn, maar ook gamified leerprogramma’s, communicatiecampagnes en marketingmaterialen. Allemaal volledig afgestemd op de behoeften en het DNA van de opdrachtgever.

Hoog verloop aanmoedigen
De meeste organisaties zien hun talent niet graag vertrekken na een drietal jaren. Frisse Blikken moedigt dit juist aan. Alle Frisse Blikkers worden in een drie jaar durend talentontwikkelingsprogramma opgeleid. Vervolgens vertrekken zij met een hoop ervaring, ofwel naar een bedrijf als ondernemend professional, ofwel met een plan voor een eigen onderneming. Van Duurling: “we willen jong ondernemerschap stimuleren. Met ons opleidingsprogramma geven we jong talent de kans hun ondernemersdroom waar te maken. Als zij deze droom na het opleidingstraject buiten onze deuren verwezenlijken, zijn wij daar zeker zo blij mee. We zijn er dan ook erg trots op dat ongeveer 50 procent daadwerkelijk als ondernemer uitstroomt.”

Over Frisse Blikken
Frisse Blikken zet ondernemend talent in bij organisaties om innovatie en verandering te realiseren. Met meer dan 80 medewerkers verdeeld over twee kantoren ondersteunt Frisse Blikken organisaties als ING, HEINEKEN, ASML en Eneco. De organisatie gelooft in de kracht van ondernemerschap om organisaties in beweging te brengen; zij het vernieuwen, veranderen of versnellen. Zie www.frisseblikken.com voor meer informatie.