Geplaatst door Upstream

Future Mobility Park lanceert en geeft de toekomst van mobiliteit vorm

Rotterdam – Op de feestelijke opening tijdens het Upstream Festival op 23 september opent Future Mobility Park haar deuren. Vanaf dan kunnen bedrijven die willen testen met zelfrijdende vervoersmiddelen en aanverwante oplossingen officieel van start. Future Mobility Park richt zich voornamelijk op vervoersmiddelen die een rol gaan spelen op lokaal en wijkniveau, zoals logistieke innovaties als bezorgrobots en shuttles. Daarnaast werkt Future Mobility Park ook mee aan internationale projecten met betrekking tot micro hubs en laadinfrastructuur.

“Technologische ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat het voor veel mensen niet meer bij te houden is. En dat terwijl nieuwe vormen van mobiliteit een enorme impact kunnen hebben op het dagelijkse leven van mensen. Natuurlijk is innovatie gericht op verbetering, maar het brengt ook verandering met zich mee. Door Future Mobility Park open te stellen op voor het publiek geven we bezoekers een manier invloed uit te oefenen op vervoersinnovaties. Daarnaast is het natuurlijk gaaf om de nieuwste innovaties uit te proberen!”, aldus Tristan van Doorn, een van de oprichters van Future Mobility Park.

Vervoersinnovaties in Nederland
De rol van Nederland is nogal ambigue. Enerzijds is zij voorloper door de ingebruikname van zelfrijdende shuttles, welke al in gebruik zijn sinds 1999 tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijvenpark Rivium in Capelle a/d IJssel. Hiermee is veel kennis opgedaan over de inpassing van zelfrijdende systemen en hoe mensen op zelfrijdende busjes zonder chauffeur reageren. Aan de andere kant is Nederland een van de weinige landen in Europa waar bijvoorbeeld elektrische stepjes nog verboden zijn.

Samenwerken is key
Alwin Bakker, medeoprichter van Future Mobility Park heeft veel ervaring in het opzetten en uitvoeren van innovatieve pilots, onder andere de zelfrijdende shuttle op ESA ESTEC. “Een testomgeving zonder dat daar een speciale ontheffing voor nodig is geeft bedrijven die serieuze stappen willen maken op het gebied van zelfrijdend vervoer om naar de markt te gaan enorme voordelen. Het biedt niet alleen een doorkijk voor de producenten, maar ook voor beleidsmakers en de mensen die zich bezighouden met gebiedsontwikkeling. Future Mobility Park neemt een actieve rol in het samenbrengen van deze partijen, waardoor er een versnelling van marktintroductie plaatsvindt. Dat gebeurt bijvoorbeeld door het organiseren van demonstraties en meet-the-buyer evenementen, waar beleidsmakers en producenten elkaar ontmoeten. En dat is handig, want zo worden er voorafgaande aan aanbestedingen al de juiste vragen gesteld en informatie verzameld”.

Banen van de toekomst
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en Gemeente Rotterdam zijn partners van Future Mobility Park en ook met de Provincie Zuid Holland worden gesprekken gevoerd. Voor de regio is het van belang om innovatieve bedrijven een plaats te bieden en het ecosysteem te versterken. Niet alleen om de regio schoner en toegankelijker te maken, maar ook om nieuwe, duurzame banen van de toekomst te creëren.

Feestelijke lancering tijdens Upstream
Tijdens het openingsevenement op 23 september laat Future Mobility Park zien waar het hen om gaat. Het bieden van een podium voor de makers van innovaties in mobiliteit en de mensen die hard werken aan nieuw beleid om de innovaties te laten landen in de maatschappij. Het evenement is onderdeel van het Upstream festival met professionals die vanuit hun expertise mee kunnen praten, zoals: Marjolein Steinebach van de MRDH, Koen Gijsbers, Cybersecurity Expert van Angoka en Mari-Ly Klaats, COO van Auve Tech. De gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland Frederik Zevenbergen opent vervolgens het park.

Wat is er te zien?
Naast de zelfrijdende shuttles van Auve Tech en Navya worden ook andere voertuigen gedemonstreerd, zoals de Delft Hyperloop, bezorgrobots en de Ecocar van Hogeschool Rotterdam. Vanaf de opening zal het testgebied in gebruik worden genomen en zullen klanten als Auve Tech en Cartken gebruik maken van het terrein. De verwachting is dat er ook veel bedrijvigheid zal komen vanuit de Verenigde Staten en Azië, die op deze wijze de Europese markt willen betreden.