Industry Wire

Geplaatst door VCTRY

Gamen is het nieuwe uitgaan – resultaten onderzoek

Het nieuwe gaming agentschap VCTRY pakt uit met de resultaten van een onderzoek naar Nederlandse gamers. Het onderzoek breekt met de stereotypen over gaming, een mainstream activiteit die vandaag door zes op tien Nederlanders beoefend wordt. De gamende populatie blijkt een boeiende, diverse groep die sociaal is, competitief, en gamet ter ontspanning.

Gaming is booming. De gamesector kent al enkele jaren een forse opmars, maar schakelde tijdens de Coronacrisis een versnelling hoger. Sinds de start van de pandemie besteedde 51% van gamers meer tijd aan zijn hobby[1]. Ook Nederlanders zijn tijdens de eerste golf in 2020 massaal gaan gamen, en spendeerden samen 41% meer aan gaming dan voorheen[2].

Gaming gaat hierbij verder dan games, esports en hardware. Gamers kijken livestreams op Twitch en YouTube, volgen de laatste ontwikkelingen op websites, apps en podcasts. Ze mengen zich in online discussies en bespreken games met hun vrienden en familie.

Van de veertigjarige moeder die Candy Crush speelt op haar smartphone op de bus tot de Gen Z-influencer die een gameplay video deelt op zijn YouTube-kanaal: de gamende populatie is een grote en diverse groep die gaming op heel verschillende manieren beleeft. Gaming agentschap VCTRY publiceert vandaag de resultaten van een onderzoek in Nederland om de stereotypen te ontkrachten.

Koning Monopoly

In Nederland doet 6 op 10 aan gaming. Evenveel mannen als vrouwen gaven aan te gamen. De helft van de Nederlandse gamers is tussen 25-40 jaar oud. Een derde behoort tot Gen Z en een vierde is 40-plusser. Gamers tussen 55-65 jaar oud krijgen zelfs een eigen naam: de OAG, ofte Old Aged Gamers.

Nederlandse gamers zijn vooral te vinden op gratis spelletjes op mobiel of tablet, naast PC-games en consoles. Gek genoeg blijken bordspellen populairder dan games op smartphones. Games als Monopoly en Stratego staan voor Nederlanders op de eerste plek.

Vrouwen spelen vaker op mobiel, mannen vaker op Console en PC. YouTube en Facebook zijn de populairste sociale media om games te volgen. Verder belooft esports populairder te worden. Vandaag kijkt 1 op 5 gamers al naar esports-streams. 1 op 4 aan dit in de toekomst (meer) te zullen doen.

Gaming, het nieuwe uitgaan

Het onderzoek van VCTRY levert het bewijs: gaming is sociaal. Meer dan de helft van de Nederlandse gamers vindt dat gaming iets is dat je samen doet. 8 op 10 vindt dat het mensen verbindt. Driekwart speelt wel eens een multiplayer game met vrienden of tegen vreemden. 30% bezoekt gamebeurzen en 2 op 5 is het van plan. Veel gamers hebben ook al eens deelgenomen aan een esports-toernooi. 1 op 4 zou dit in de toekomst graag doen.

Nederlanders doen aan gaming om te ontspannen (76%) of om te ontsnappen in een andere wereld (37%). Een vierde speelt om beter te worden en zichzelf of anderen te overtreffen. Nederlandse gamers, vooral mannen en Gen Z, zijn competitief. Ze houden van een uitdaging (72%) en worden graag beloond (82%). Voor 8 op 10 spreekt net het doelgerichte aspect van een game hen aan.

De toekomst voor marketeers?

De helft van de Nederlandse gamers praat graag over games en gaming met vrienden. En ze maken graag tijd voor hun hobby: slechts 1 op 8 gamet minder dan 5 uur per week. Voor de dedicated gamers, die gemiddeld maar liefst 37 uur per week gamen, is gaming erg belangrijk. Voor 1 op 5 is het zelfs een lifestyle.

Meer en meer merken zetten dan ook op gaming in om harten van consumenten te winnen. Ze werken samen met gameproducenten, sponsoren esports-teams of gaan partnerships aan met streamers. 6 op 10 van de Nederlandse gamers vindt echter dat een niet-gaming merk gaming niet mag misbruiken uit winstbejag.

Het komt er dus op aan gamers op de juiste manier te benaderen. Als 100% gaming-focused agentschap in de Benelux helpt VCTRY merken om hun doelgroepen via gaming te bereiken en activeren.

EINDE

Het online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van VCTRY tussen 23 maart 2021 en 1 april 2021 bij 2.448 Nederlandse gamers. Voor persvragen of meer informatie over. Voor persvragen of meer informatie over het onderzoek, contacteer evelyne@vctry.agency.

Over VCTRY

We help brands talk game.

VCTRY is een gaming agentschap dat merken met gamers verbindt in de Benelux. Door data-gedreven inzichten, een strategische aanpak en creatieve oplossingen helpt ons ervaren team merken om gamers te bereiken, te activeren en te converteren.

VCTRY baseert zich op data van 1,4 miljoen gamers in de Benelux voor inzichten. Dankzij onze gedegen kennis van gaming en de gamesector weten we precies wat gamers drijft en bouwen we campagnes die werken.

VCTRY maakt deel uit van Hero Gaming Network, een netwerk van bedrijven met focus op gaming. Samen zetten we ons in om gamers, onze helden, te bereiken en activeren. Partners zijn onder meer AdShot, E-Sports Gaming Arena en Game Mania.

www.vctry.agency

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht