Industry Wire

Geplaatst door gameskool.nl

Gaming in het onderwijs, leraren kunnen het leren

Amsterdam, 20171006 — Speciaal voor leraren en andere mensen die met jongeren werken is er door Gameskool een cursus ontwikkeld om gaming toe te passen in de klas. Deze cursus gaat verder dan alleen ‘gamification’, de deelnemers leren er zelf ook programmeren en hoe dat te gebruiken bij jongeren (van primair onderwijs tot en met universitair niveau). Het is een aanvulling op het vakgebied dat de docent al beheerst, want (educatieve) games en programmeren is bijna met elk vak te combineren. De nieuwe opleiding gaat deze week van start, maar iedereen kan ook nog later inhaken.

Voor docenten die de diepte in willen gaan en de mogelijkheden van games in het onderwijs willen leren is er nu de Gameskool opleiding: Gaming in het onderwijs. Deze opleiding die grotendeels online staat en elk moment gestart kan worden leert de deelnemers (docenten, jongerenwerkers) hoe je zelf een (serious) game maakt, hoe je games programmeert en leert ze de andere technieken nodig voor het produceren van een game (animatie, sound, concept). Na het doorlopen van de Gameskool opleiding kunnen docenten zelf hun leerlingen begeleiden bij het maken van een game en zo programmeerles geven, of ze kunnen zelf een serious game ontwikkelen voor hun eigen vakgebied. Ook zaken als het beoordelen van de games van leerlingen en het verkennen van de gamecultuur komen aan bod. De nieuwe opleiding is een vervolg en uitbreiding op het oude Gamescool programma waarin al meer dan 100 docenten zijn opgeleid om gaming toe te passen.

De kracht van gaming in het onderwijs is dat games een enorm motiverend middel zijn. Sommige leerlingen snappen dingen veel sneller of beter als ze het in spelvorm leren. Anderzijds is het maken van games zelf ook een motiverende manier om een toch wel een vrij droge stof als het programmeren van computers onder de knie te krijgen. We hebben verschillende voorbeelden van jongeren die over de streep werden getrokken omdat hun lesstof in een gamevorm werd aangeboden. Ook is gamemateriaal voor sommige doelgroepen leerlingen met speciale benodigdheden soms erg geschikt. Bijvoorbeeld voor jongeren met autisme problematiek of concentratiestoornissen.

De Gameskool lerarenopleiding past ook goed binnen de doelstelling van meer techniekonderwijs en nieuwe ontwikkelingen als computational thinking. Maar games passen ook heel goed in het reguliere onderwijs binnen de bestaande vakken. Uiteraard bij wiskunde en andere beta vakken, maar ook leraren geschiedenis, aardrijskunde, talen en BEVO doen hun voordeel op van kennis van de mogelijkheden van gaming en leren.

Wanneer een docent start met Gameskool heeft hij twee jaar de tijd om de oefeningen te doen, maar in de regel kan het materiaal in drie tot zes maanden doorgewerkt worden. Het werkt staat grotendeels online, maar er zijn ook een aantal bijeenkomsten in het jaar georganiseerd, waarin we in workshopvorm op een aspect van gamedesign inzoomen. Bijvoorbeeld het maken van 3d games, het gebruiken van “storytelling” in games of een bepaalde programmeertechniek.

Gameskool is opgericht door Wouter Baars die sinds 2000 actief is op het vlak van ondwerijs en ICT. Hij heeft Gameskool ontwikkeld met een aantal gamedesigners uit de industrie, studenten Gamedesign en Gamedevelopment. Wouter maakte zijn eerste videogame toen hij 15 was.

Voor meer informatie over de Gameskool lerarenopleiding: https://gameskool.nl/gaming-in-het-onderwijs/ of bel: 084-8365811

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht