Industry Wire

Geplaatst door Solano Wonen

Gedurfde omslag voor Solano Wonen: Van zes webshops naar één domeinnaam

LEEUWARDEN – Twaalf jaar lang opereerde de Friese zonweringspecialist Solano Wonen onder zes verschillende webshops. Afzonderlijk boeken de webshops goede resultaten. Toch besluit het bedrijf alles onder één domeinnaam onder te brengen: Solanowonen.nl. Een gedurfde besluit in tijden van inflatie! Voor de migratie zijn vruchten af gaat werpen, zal de omzet van het bedrijf namelijk tijdelijk dalen. Iets waar de ondernemers zich zeker van bewust zijn!

Zes succesvolle webshops

In 2020 begon Solano Wonen aan haar online avontuur. Elke productcategorie kreeg een eigen plek op het web. Er kwam een aparte webshop voor binnenzonwering, gordijnen, screens, rolluiken, horren en zonneschermen. De nieuwe online strategie pakte meteen goed uit. Het bedrijf groeide letterlijk uit zijn voegen. In 2019 verruilde Solano Wonen het pittoreske Marsum voor een tien keer zo groot pand in Leeuwarden. Het bedrijf beschikt nu over een riante showroom plus een magazijn met een flinke opslagcapaciteit.

Alles onder één domeinnaam

De zaken gaan goed! Maar het kan natuurlijk altijd beter. De eigenaren zien hun bedrijf graag nog verder groeien. Dat kan bijvoorbeeld door het assortiment uit te breiden. Past een nieuw product echter niet onder één van de zes bestaande webshops? Dan vereist dit al snel een nieuwe domeinnaam. Iets wat het proces van productuitbreiding flink vertraagt. Bovendien merkt Solano Wonen dat haar merknaam bij veel mensen vraagtekens oproept. Begrijpelijk. Klanten van Onlinerolgordijnen.nl hebben niet meteen in de gaten bij Solano Wonen te shoppen. De oplossing? Alles onder één domeinnaam: Solanowonen.nl.

 

Lef hebben

Deze radicale koerswijziging getuigt van een flinke portie lef. Het tijdelijk verliezen van Google-posities tijdens een dergelijke migratie is namelijk onoverkomelijk. Aangezien een groot deel van de omzet voortkomt uit Google, heeft dit aanvankelijk een negatieve invloed op de omzet. Ter illustratie: Wanneer een potentiële klant nu Googlet op ‘screen op maat’ staat Solano Wonen in de top 3 zoekresultaten. Na de migratie kan het voorkomen dat de screens van Solano Wonen tijdelijk niet goed gevonden worden. Een gedurfde beslissing in een tijd waarin retailers sowieso klappen krijgen. De hoge inflatie heeft namelijk ook zijn weerslag op de detailhandel. Retailers in de woonbranche zien hun omzetten sterk dalen.

Scoren op Google

Het bedrijf verwacht er echter nóg sterker uit te komen. Zo verdeelde Solano Wonen haar linkbuilding budget voorheen over zes verschillende websites. Nu wordt het volledige budget op één webshop ingezet. Hoe meer relevante links van externe websites, hoe sterker de positionering op Google. Hetzelfde geldt voor blogs. Solano Wonen publiceert regelmatig artikelen over veel gezochte onderwerpen. ‘De top 4 raambekleding voor draai-kiepramen of ‘Vuil- en vochtbestendige raambekleding voor badkamers’ bijvoorbeeld. Deze blogs werden voorheen verspreid over zes websites. Met de nieuwe strategie wordt dit content kanon afgevuurd op slechts één website. Ook dit zorgt voor het sneller behalen van hoge Google-posities.

Een sterk merk

Bovendien bouwt het bedrijf nu ook aan de merknaam Solano Wonen. Klanten van Onlinerolgordijnen.nl, Gordijnentotaalshop.nl, Onlinezonneschermen.nl, Screenstotaalshop.nl en Rolluikentotaalshop.nl waren zich er vaak niet van bewust zaken te doen met hetzelfde bedrijf. Bovendien vergroot één domein de kans op cross-selling: Het aanbieden van producten die een relevante aanvulling vormen op de oorspronkelijke verkoop. Zo heeft iemand die een terrasoverkapping koopt, wellicht ook interesse in screens. Tot slot is het hebben van slechts één website fijn voor reclame uitingen. “Voorheen benoemden we alle zes webshops in onze advertenties. Dit nam veel ruimte in beslag. Op deze plaatsen kunnen we nu andere belangrijke boodschappen kwijt”, legt Rowan Reiding – hoofd marketing – uit.

Laagseizoen

De timing van de migratie is niet toevallig. De wintermaanden gelden namelijk als laagseizoen voor de zonweringbranche. Zonneschermen en horren – goed voor een flink deel van de omzet – zijn immers echte zomerproducten. Door de migratie in het laagseizoen plaats te laten vinden, hoopt Solano Wonen haar Google-posities voor aanvang van het hoogseizoen dubbel en dwars terug te hebben verdiend. “Posities verliezen is nooit leuk. Als het dan toch moet, dan het liefst in het laagseizoen”, verklaart mede-eigenaar en hoofd ICT Robin Boersma.

Over Solano Wonen

Sinds 2010 biedt Solano Wonen online en offline maatwerk raamdecoratie, buitenzonwering, rolluiken, screens, horren, gordijnen en vloeren. Het bedrijf onderscheidt zich van de vele (online) concurrentie door haar ruime assortiment, A-kwaliteit en lage internetprijzen. Door rechtstreeks bij de fabrikanten in te kopen en genoegen te nemen met lage marges, biedt Solano Wonen producten tot wel 40% goedkoper aan dan elders. Speciaal voor twijfelaars heeft Solano Wonen een gratis kleurstalenservice. Potentiële klanten bestellen de stalen eenvoudig online en ontvangen ze binnen twee werkdagen thuis. De grote showroom van Solano Wonen is gevestigd aan de Simon Vestdijkwei 3 te Leeuwarden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht