Gen Z en jonge millennials leveren grootste bijdrage aan groei in online aankopen

Amersfoort, 20 augustus 2025 – Uit recent onderzoek van Descartes onder 8.000 consumenten in Noord-Amerika en Europa blijkt dat de groep van 18-35 jaar de grootste bijdrage levert aan groei in online aankopen. Zij hebben hun aankoopfrequentie en -volume het afgelopen jaar het meest opgevoerd ten opzichte van 2024. Jongere generaties kopen online meer dan oudere generaties Niet alleen zorgen jongere consumenten voor groei, ze vertegenwoordigen ook de hoogste ‘customer lifetime value’. Naar verwachting zal Gen Z in 2030 verantwoordelijk zijn voor bijna 20% van de wereldwijde consumentenuitgaven. Het is dan ook essentieel om tegemoet te komen aan hun verwachtingen over online aankopen en thuisbezorging, maar dat is ook een uitdaging. Hooggespannen verwachtingen Teleurstelling in de bezorging 79% van de ondervraagde jongeren had de afgelopen drie maanden te maken met bezorgproblemen, aanzienlijk meer dan de 66% van alle consumenten en 53% van de 65-plussers. Denk aan vertraagde leveringen, beschadigde pakketten of leveringen op onveilige plekken. Zulke ervaringen schaden loyaliteit en verhogen de kosten voor klantacquisitie, met negatieve gevolgen voor de winstmarges. Jongeren haken snel af Naast het verlies aan vertrouwen, deelt 20% van de jongeren negatieve ervaringen met familie en vrienden, en 15% plaatst een klacht op sociale media. Ter vergelijking: van de 65-plussers doet respectievelijk slechts 7% en 6% dit. In een digitale en sociaal gedreven markt kunnen zulke reacties funest zijn voor de omzet. Bezorging op maat: de sleutel tot succes Zo vindt 60% van de jongeren snelheid minder belangrijk. In plaats daarvan geeft 28% de voorkeur aan de laagste prijs, 18% aan een precies tijdsvenster en 14% aan de meest milieuvriendelijke optie. Door deze opties aan te bieden, kunnen retailers inspelen op de verschillende bezorgvoorkeuren van deze doelgroep. “In 2025 is het benutten van kansen te midden van vertraagde e-commercegroei van belang.” zegt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Jongeren vormen hierbij de reddingsboei, maar retailers moeten zich realiseren dat slechte bezorgervaringen deze kans ondermijnen. Van kosten tot betrouwbaarheid, van duurzaamheid tot veiligheid – niet voldoen aan de eisen van deze digitale, veeleisende generatie is een risico voor de winstgevendheid op lange termijn. Met technologie voor last-mile-bezorging kunnen retailers de verwachtingen van jongeren waarmaken, klantrelaties versterken en herhaalaankopen stimuleren.” |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.