Industry Wire

Geplaatst door YouLynq.me

Generative Engine Optimization (GEO) wordt structureel onderdeel van online vindbaarheid voor bedrijven

Amsterdam, 11 september 2025 – AI-overzichten in zoekmachines zoals Google en Bing veranderen het zoekverkeer, waardoor traditionele Search Engine Optimization (SEO) steeds minder oplevert. Gebruikers krijgen direct antwoord op een zoekvraag en vinden dat in veel gevallen voldoende. Daardoor klikken zij minder vaak op organische zoekresultaten. Voor ondernemers ligt de winst in het aanscherpen van hun marketingplannen met focus op Generative Engine Optimization (GEO).

Tachtig procent van de consumenten gebruikt AI-gegenereerde antwoorden bij hun zoekopdrachten, zo blijkt uit onderzoek van managementadviesbureau Bain & Company. Voor minstens 40 procent van die zoekvragen vertrouwen zij hier volledig op, waardoor het organische verkeer met 15 tot 25 procent is gedaald. In zestig procent van de gevallen klikken gebruikers zelfs helemaal niet meer door naar een website. “Voorheen kon je met SEO vrij goed invloed uitoefenen op je zichtbaarheid in zoekmachines”, zegt Michiel Verstraten, oprichter en eigenaar van YouLynq.me. “Dat werkte jarenlang goed, maar nu zie ik dat ChatGPT en Google Gemini andere factoren meenemen. Publicaties in kranten, vakbladen en online media krijgen voorrang. Daarom ben ik de afgelopen jaren met PR en personal branding aan de slag gegaan. LinkedIn is voor mij een centraal platform, omdat ik daar mijn eigen community opbouw. Ik merk dat ik daardoor vaker opduik in AI-overzichten en goed zichtbaar blijf. SEO blijf ik toepassen, maar autoriteit opbouwen via externe bronnen weegt inmiddels zwaarder.”

Thought leadership
De verschuiving van SEO naar GEO verandert de manier waarop bedrijven hun marketing inrichten. “Generative engines werken net anders dan de ‘oude’ zoekmachines. Het is nóg belangrijker geworden om op de juiste kanalen voor te komen – vaak de serieuzere onafhankelijke media”, zegt Dennis Mensink, oprichter en eigenaar van PR-bureau Mediatic. “Maar de inhoud van de content staat centraal. Het moet begrijpelijk en eenvoudig te analyseren zijn. Tegelijkertijd moet het een verhaal vertellen dat aansluit bij wat je als bedrijf graag kwijt wilt. Dat is een interessante uitdaging voor PR. Organisaties die hier goed mee omgaan, pakken echt een voorsprong op de concurrentie.”

Over YouLynq.me
YouLynq.me, opgericht in 2019 door de broers Michiel en Maarten Verstraten, is een online marketing bedrijf gevestigd in Amsterdam. Met een team van ‘Business Growth Managers’ ondersteunt YouLynq.me zowel individuen als bedrijven bij het optimaliseren van hun online aanwezigheid op LinkedIn. YouLynq.me gelooft dat bedrijfsgroei voortkomt uit het opbouwen van betekenisvolle en langdurige relaties. Voor meer informatie, zie https://youlynq.me/

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht