Genomineerden Music in Media Awards (MIMA’s) 2025 zijn bekend

Op 16 april staat de uitreiking van de Music in Media Awards (MIMA’s) opnieuw op het programma, georganiseerd door Buma Music in Motion. Tijdens deze avond wordt de beste Nederlandse muziek in film, televisie, radio, documentaire, reclame, games en andere media gevierd. Inmiddels zijn de genomineerden in maar liefst twaalf categorieën bekend. Traditiegetrouw wordt er ook dit jaar een Oeuvre Award Music in Media toegekend aan een maker die een onmiskenbare stempel heeft gedrukt op de wereld van muziek in media.
De artistieke en narratieve kracht van muziek in media wordt steeds tastbaarder en neemt een steeds prominentere plaats in het creatieve proces van media producties. Een mooi voorbeeld hiervan is de inzet van het nummer “Een stukje van mij” door Meau in de KPN reclame. Met de MIMA’s zet Buma Music in Motion het werk van Nederlandse componisten in de schijnwerpers en wordt de rijke diversiteit aan muzikale bijdragen binnen media nadrukkelijk onderstreept. De nominaties van dit jaar tonen de brede reikwijdte van het vak: van grootschalige reclamecampagnes voor internationale en nationale merken als Toyota, KLM en Heineken tot games zoals Days of Doom en Deliver us Mars tot een dansvoorstelling van het ISH en Het Nationale Ballet. De inzendingen illustreren hoe Nederlandse componisten hun stempel drukken op uiteenlopende genres en formats.
De internationale jury bestaat uit componisten, podcastmakers, regisseurs, reclamemakers en music supervisors. Zij gaan in de verschillende categorieën op zoek naar de meest succesvolle of opvallende mediacomponisten en -composities van het afgelopen jaar. Per categorie zijn drie genomineerden gekozen. De 50-koppige jury bestaat uit gelauwerde namen die gezamenlijk het volledige (muzikale) medialandschap bestrijken.
De genomineerden van de Music in Media Awards 2025 zijn te vinden op de website van Buma Music in Motion.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.