Geplaatst door Xperit

De gevolgen van een verouderd ERP-systeem

Veel organisaties van over de hele wereld maken op dit moment nog gebruik van verouderde, niet geïntegreerde bedrijfssoftware. Niet echt wenselijk in een snel veranderende wereld met veeleisende klanten. Vaak leidt dit tot inefficiënte en dat kost geld.

Om de een of andere reden zijn deze organisaties nog klaar om te handelen, vaak is men wel bewust van de beschikbaarheid van betere oplossingen. Maar wat zijn de nadelen van het gebruik van deze verouderde software en welke impact heeft dat?

Modernisering van ERP

Gemiddeld genomen moderniseren organisaties in de westerse wereld hun ERP elke 8 à 10 jaar. Dat betreft dan een upgrade of een volledige vervanging. In sommige bedrijfstakken is dit zelfs langer als gevolg van de huidige crisis, maar ook vanwege het feit dat veel organisaties deze projecten blijven uitstellen.

Waarom modernisering uitstellen?

Daar zijn verschillende redenen voor. Soms is het onduidelijk wie eindverantwoordelijk is voor de oude oplossing en dus bepaalt dat deze niet meer past. Het kan ook zijn dat men opziet tegen de complexiteit en de inspanning van een ERP-project. Angst voor mislukking en de bijbehorende persoonlijke en organisatiebrede gevolgen.

Wat is de impact?

Een belangrijke vraag is wat de zakelijke impact van deze vertraging is. Hoewel de lijst langer is, hebben we voor deze blog een aantal punten geselecteerd:

• Door het gebruik van on-premise software houdt men de huidige hoge Total Cost of Ownership (TCO) in stand. Dit komt voort uit de hiervoor benodigde eigen server hardware en het zelf uitvoeren van het beheer.
  • De kosten van onvoldoende functionerende business processen. Deze kosten blijven oplopen zolang er niets wijzigt. Dit kan leiden tot een afname van klant- en medewerkerstevredenheid en uiteindelijk zelfs tot het verlies van klanten en het vertrek van medewerkers.
  • Afhankelijkheid van senior medewerkers die weten hoe alles werkt en draait. Het kan zelfs zijn dat de kennis verloren gaat of is gegaan bij de uitdiensttreding en/of pensionering.
  • De organisatie kan onaantrekkelijk worden voor nieuwe, jongere medewerkers. Zij werken graag met moderne software en willen overal en op iedere plek toegang kunnen verkrijgen tot de bedrijfssoftware.
  • Informatiesilo’s en losgekoppelde systemen. In een niet geïntegreerd ERP-landschap is het meestal niet duidelijk wat de juiste versie is van de waarheid. Data staat op verschillende plekken en systemen werken los van elkaar.
  • Het mislopen van de voortdurende innovatie die we tegenwoordig in cloud-gebaseerde oplossingen zien. Alle toonaangevende ERP-leveranciers hebben hun R&D-investeringen inmiddels naar hun cloud producten verplaatst. Organisaties die nog steeds on-premise oplossingen gebruiken werken met software die maar beperkt en op den duur geen beschikking meer krijgen over nieuwe functionaliteiten. Wat er is zal voorlopig nog wel blijven maar innovatie van de on-premise software zal zeker vertragen en uiteindelijk zelfs helemaal stoppen.
  • Het moderniseren van bedrijfssoftware vereist een serieuze investering. Maar doorgaan met het gebruiken van verouderde oplossingen kan veel meer problemen opleveren en dus nog veel meer kosten.

Toekomstgericht ERP

De behoeften en verwachtingen van uw klanten zijn in de loop van de jaren gewijzigd maar uw boekhouding en bedrijfssoftware kunnen de toenemende eisen en wensen moeilijk bijhouden. U heeft een modern technologieplatform nodig dat uw bedrijf en uw mensen met elkaar verbindt. Een complete alles-in-één oplossing voor het beheer van uw bedrijfsprocessen kan:

• automatisch uw systemen en processen samenbrengen zodat uw medewerkers dit niet hoeven te doen;
  •  u een compleet beeld verschaffen van uw bedrijfsvoering, met rapporten waar en wanneer u deze nodig hebt;
  • u snel up & running helpen, zodat verandering uw dagelijkse business niet in de weg staat.

Business Central is een cloud-gebaseerde ERP-oplossing die snel in gebruik kan worden genomen. De tijden van lange, gecompliceerde en dure ERP-implementaties zijn voorbij. Business Central is vrij snel te implementeren en u hoeft niet langer interne IT-resources te besteden aan de installatie en onderhoud van de servers voor uw ERP-systeem. Business Central is ontworpen om op te schalen als uw bedrijf groeit. Naarmate uw bedrijf groeit in aantal werknemers en middelen, groeit Business Central met u mee zodat altijd kunt profiteren van de mogelijkheden van uw ERP-oplossing.  Geen dure upgrades meer maar geplande updates, maatwerk is nauwelijks nodig door het gebruik van eenvoudig te koppelen apps.