Industry Wire

Geplaatst door Talpa Radio

Goede start van 2021 voor radiozenders Talpa Network

De radiozenders van Talpa Network hadden in de periode december 2020 – januari 2021 samen bijna 40% van de Nederlandse markt in handen binnen 20-49 jaar, een goede start van dit nieuwe jaar. Samen bereikten de zenders wekelijks bijna 6,8 miljoen unieke Nederlanders. Radio 10 haalde met 14,0% marktaandeel een luistercijferrecord in de kerndoelgroep 30-59 jaar in de meetperiode dec-jan. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van NLO/GfK.

Met de ‘Top 4000’ en acties als de ‘10 voor 10’ers’, waarmee de zender een podium gaf aan alle kinderen die thuisonderwijs volgden in januari, speelde Radio 10 uitstekend in op de behoeften van zijn luisteraars. In de kerndoelgroep 30-59 jaar haalde het station een luistercijferrecord van 14,0% marktaandeel in de meetperiode december 2020 – januari 2021. De middagshow Somertijd bleek ongekend populair en steeg binnen de kerndoelgroep van 13,9% vorig jaar naar 15,7%. Ook Sky Radio deed goede zaken in deze periode. Met ‘The Christmas Station’ in december en de succesvolle actie ‘Leef 1 Jaar Gratis’ in januari werd de zender goed beluisterd en bereikte wekelijks ruim 3,2 miljoen luisteraars in totaal. Voor de achtste periode op rij blijft Sky Radio de bereiksleider onder vrouwen. Bij mannen is het station de nummer twee van Nederland in bereik.

Voor Radio 538 stond in december de gloednieuwe actie ‘Missie 538’ centraal. Een succesvolle eerste editie in samenwerking met Voedselbanken Nederland. In januari lanceerde de zender ‘De 538 Avondklokshow’, waarmee het thuisblijven in de avond iets dragelijker én gezelliger wordt en luisteraars mede-eigenaar zijn van de playlist. Hiermee heeft de zender de weg omhoog weer voorzichtig gevonden. Zowel in de commerciële doelgroep 20-49 jaar als in de kerndoelgroep 18-39 jaar was een lichte stijging te zien in het marktaandeel ten opzichte van de vorige meetperiode. Ook Radio Veronica timmert verder aan de weg met de spraakmakende Veronica Inside Ochtendshow met Wilfred Genee. De show haalde maar liefst 6,2% marktaandeel in de commerciële doelgroep 20-49 jaar in deze periode, een groei van 82% ten opzichte van de vorig jaar. Verder groeide het station in totaal met 8% ten opzichte van vorig jaar dec-jan.

Marc Adriani, Directeur Radio: “In de maanden december en januari gebeurt er veel op de Nederlandse radio. Ik ben trots op alle initiatieven en acties die wij met onze zenders zijn gestart. Met onze creativiteit en innovatiekracht hebben we bijna 40% van de markt weten te behouden binnen 20-49 jaar, dat is een prettige start van 2021 waarin we verder bouwen aan onze zenders.”

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht