Geplaatst door Google

Google brengt een ode aan de oranje tompouce met Doodle op Koningsdag

Ter ere van de verjaardag van koning Willem-Alexander en zijn tienjarig koningschap wordt het Google-logo op Koningsdag vervangen door een feestelijke Oranje Doodle. De Doodle refereert aan de grote vraag naar de typische Koningsdag lekkernij: de oranje tompouce.

Ook in Google Trends zien we dat mensen meer informatie zoeken over de delicatesse. De zoekopdracht ‘tompouce’ staat hoog in het rijtje van populaire zoekopdrachten gerelateerd aan Koningsdag van de afgelopen zeven dagen, ‘oranje’ staat op nummer één. Andere populaire zoekopdrachten zijn ‘vrijmarkt’, ‘Staatsloterij’ en ‘schmink’. Mensen komen ook naar Google Zoeken voor antwoorden op hun vragen zoals de ‘timetable van 538 Koningsdag’, de ‘route Koningsdag Rotterdam’ en de ‘openingstijden van de Albert Heijn en IKEA op Koningsdag’.

Op Koningsdag vieren we de Koning zijn tienjarig jubileum maar de Google Doodle gaat verder terug in de tijd. Technisch gezien bestond de Google Doodle al voor het bedrijf zelf. Een paar dagen voor de oprichting van Google plaatsten onze oprichters het logo van het Burning Man-festival op de startpagina van Google om aan te geven dat ze out of office waren. Dit moment – bijna 25 jaar geleden – kenmerkt de start van de vele kleurrijke Doodles. Het team achter de Google Doodle heeft al meer dan 5000 unieke Doodles gecreëerd de afgelopen jaren. Een overzicht van deze eerder uitgebrachte Doodles is hier te vinden: https://www.google.com/doodles#archive.