Industry Wire

Geplaatst door ABBYY

Groeiend aantal werknemers krijgt in nabije toekomst een digitale collega

Amsterdam, 21 november 2019 – Wereldwijd onderzoek naar de toekomst van werk, uitgevoerd door het toonaangevende onderzoeksbureau IDC, onthult de omvang van de impact van softwarerobots op de werkplek van mensen. Volgens het onderzoek zal het aantal robots, ook wel digitale werknemers genoemd, niet alleen een steeds groter aandeel krijgen in het personeelsbestand, maar zelfs groeien tot meer dan 50% van de werknemers. Dit wijst op een fundamentele verschuiving in de richting van verregaande samenwerking tussen mens en machine.
Voor het onderzoek legde IDC vragen voor aan vijfhonderd senior influencers en beslissers van organisaties met meer dan vijfhonderd medewerkers in de VS, Canada, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Australië. ABBYY, wereldwijd leider op het gebied van Digital IQ voor bedrijven, publiceert de resultaten in de IDC whitepaper ‘Content Intelligence for the Future of Work’.
Meer werknemers krijgen gezelschap van digitale collega
“Een groeiend aantal werknemers krijgt gezelschap van een digitale collega naarmate technologie steeds meer hun werkzaamheden automatiseert”, aldus Holly Muscolino, Research VP, Content and Process Strategies van IDC. “Samenwerking tussen mens en machine is niet langer de toekomst van werk, het is het nieuwe normaal voor iedere goed presterende onderneming.”
Markt intelligente procesautomatisering groeit naar 20,7 miljard dollar in 2023
IDC voorspelt dat de markt voor intelligente procesautomatisering (IPA), waaronder contentintelligentie en robotmatige procesautomatisering (RPA), zal groeien van 13,1 miljard dollar in 2019 naar 20,7 miljard dollar in 2023. Doordat veel processen en taken die zich goed lenen voor automatisering, gebaseerd zijn op content, gaat de inzet van content intelligence bij slimme toepassingen van procesautomatisering vaak hand in hand met RPA. Automatiseringsinitiatieven worden ook mogelijk door process intelligence, een nieuwe generatie process mining-tools die volledig inzicht bieden in bedrijfsprocessen – het kritische vooruitzicht dat nodig is om het succes van een IPA-project te verbeteren
Betere beslissingen door mensen dankzij machine learning
Het zijn echter niet alleen alledaagse, repetitieve taken, zoals data-invoer, waarbij digitale collega’s de menselijke werknemers terzijde zullen staan. Dankzij machine learning die werkt op mensgerichte, kunstmatige intelligentie (AI), zijn robotassistenten ook in staat om mensen te helpen om betere beslissingen te nemen. In de meeste gevallen is technologie eerder aanvullend op menselijke capaciteiten dan dat het die gaat vervangen. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de inzet van technologie voor het evalueren van informatie de komende twee jaar met 28% zal groeien, en dat tegen die tijd 18% van de besluiten wordt genomen door machines.
image
Respondenten zeggen ook voordelen te ervaren van de inzet van content intelligence-technologie in hun digitale transformatiestrategie. Zo ziet meer dan 40% van de beslissers een stijging met 40% in zowel klanttevredenheid als productiviteit van medewerkers. Ruim een derde van de respondenten ziet dat bedrijven sneller reageren op klanten en op nieuwe product- of omzetkansen, en dat er sprake is van verhoogde zichtbaarheid en klantbetrokkenheid.
“De IDC-enquête toont aan dat automatisering mensgericht moet zijn en aangevuld met kunstmatige intelligentie”, zegt Jupp Stoepetie, CMO van ABBYY. “Ethisch verantwoorde automatisering draagt bij aan een productiever, gelukkiger toekomst waarin mensen zich concentreren op de echt belangrijke klussen, en in creatief opzicht meer aansprekende en op maatschappelijk vlak meer relevante taken, en klanten het voordeel genieten van betere klantervaringen en snellere service. Bedrijven die early adopters zijn bij de integratie van content intelligence in hun platformen, zullen hiermee een aanzienlijk concurrentievoordeel behalen.”
Andere belangrijke bevindingen
  • De uitgaven voor content intelligence-technologieën stijgen volgend jaar met gemiddeld 31%.
  • De top 3-bedrijfsdoelen waar content intelligence voordeel biedt, zijn: medewerkersbetrokkenheid, klantbetrokkenheid en digitale transformatie.
  • De top 3-applicaties die werken met data die worden gegenereerd door content intelligence, zijn: klantrelatiebeheer, business intelligence en risicobeheer.
  • Samenwerking tussen mens en machine biedt nieuwe uitdagingen: 75% van de respondenten zegt dat hun organisatie moeite heeft met het aantrekken van mensen met de juiste digitale vaardigheden, terwijl meer dan 20% van de respondenten van mening is dat er binnen de organisatie op dit moment onvoldoende vaardigheden of kennis aanwezig is.
                                            — Einde persbericht —
Onderzoeksmethode
IDC voerde een wereldwijd onderzoek uit onder vijfhonderd senior influencers en beslissers die bekend zijn met de manier waarop content- en documentwerkstromen binnen hun organisaties zijn geautomatiseerd met informatietechnologieproducten en -diensten. Alle organisaties hebben content intelligence-technologieën in gebruik of zijn van plan deze te implementeren. Deelnemers werken bij organisaties met 500+ werknemers in de VS, Canada, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Australië. Ze zijn verdeeld over vijf sectoren: bankieren/beleggen, verzekeren, transport en logistiek, productie en business process outsourcing (BPO).
Meer informatie over de enquêtemethode, resultaten en een gratis exemplaar van het whitepaper ‘Content Intelligence for the Future of Work’ zijn beschikbaar op: https://www.abbyy.com/solutions/content-iq/content-intelligence-for-the-future-of-work/
Over ABBYY
ABBYY is de wereldwijde leider op het gebied van Digital IQ voor bedrijven. ABBYY creëert een nieuwe klasse van AI-technologieën die digitale werknemers de skills bieden om zakelijke content en processen te begrijpen. Onze technologieën worden gebruikt door duizenden bedrijven in de financiële wereld, de verzekeringsbranche, transport, zorg en andere sectoren. Zij helpen organisaties slimme zakelijke beslissingen te nemen. ABBYY heeft kantoren in dertien landen wereldwijd, namelijk Australië, Cyprus, Duitsland, Frankrijk, Hongkong, Hongarije, Japan, Oekraïne, Rusland, Spanje, Taiwan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Kijk voor meer informatie op www.abbyy.com .

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht