Geplaatst door CACI - Digital Consultancy

Grote energiebedrijven geven het lichtend voorbeeld in digital marketing

Amsterdam, 7 juni 2017 – In de zojuist gepubliceerde Digital Marketing Scorecard 2017 heeft CACI Digital Consultancy het niveau van digital marketing bij energiebedrijven getoetst. Uit dit onafhankelijk onderzoek onder 16 bedrijven in de energiebranche noteert NUON de hoogste score, op de voet gevolgd door Qurrent en Essent. Over het algemeen zijn zoekmachine-marketing en mobiele websites sterk ontwikkeld; de grootste kansen liggen op het gebied van email marketing en affiliate marketing.

Digital Marketing Scorecard
Het benchmark onderzoek gaat in op basiszaken binnen de meest belangrijke digital marketing kanalen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het gebruik van extensies in Google Adwords advertenties en het toepassen van bewezen best practices in conversie -optimalisatie. Ook is er specifiek gekeken naar het niveau van online klantenservice, aangezien dit een onderdeel is waarin afgelopen jaren veel geïnvesteerd is door energiebedrijven.

Qurrent verrassend in top 3
Traditioneel wordt er binnen de energiebranche over “The Big Three” gesproken (Eneco, Essent, NUON). Ook binnen dit onderzoek laten zij kleinere partijen achter zich en scoren zij allen voldoende rapportcijfers. De relatief jonge speler Qurrent behaalt verrassend een tweede positie en onderscheidt zich vooral op de inzet van email marketing en affiliate marketing. Dit is niet opmerkelijk, want dit zijn precies de onderdelen waar de meerderheid ondermaats scoort.

Volop kansen binnen lead generatie en lead nurturing
De Digital Marketing Scorecard toont aan dat lead nurturing een aandachtsgebied is. Binnen een markt die gedreven wordt door cashbacks en prijsvergelijkers is leadgeneratie en het converteren van die leads via email, social custom audiences, SMS en Google customer match een perfect instrument. “We zien dat bijna ieder energiebedrijf op de homepage vraagt naar kenmerken (gezinssamenstelling, postcode) om een prijsberekening te kunnen doen. In tegenstelling tot de verzekeringsmarkt wordt deze informatie in de meeste gevallen niet gekoppeld aan een gedegen multi-channel lead nurture programma. Een gemiste kans!”, aldus Leon Gerrits, Senior Consultant.

Het onderzoek is te downloaden via: http://cacidigital.com/scorecard-energie-2017/?lang=nl