Groupe SEB en metapeople NetBooster Group innoveren Display campagnes met DoubleClick
Utrecht, 04-07-2016 – Groupe SEB lanceerde, in samenwerking met performance marketing agency metapeople NetBooster Group, al een datagestuurde campagne in 2015. Het doel hiervan was om de ervaring van consumenten via verschillende digitale kanalen te personaliseren om zo conversies te verhogen. Groupe SEB is bekend door huishoudelijke apparaten van merken als Tefal, Krups en Rowenta.
De datagestuurde multi-channel strategie stelt online gebruikers centraal. Rowenta is het eerste merk dat de vruchten plukt van deze werkwijze met de ‘Silence Force Multi-Cyclonic’ stofzuiger campagne.
Inzicht in gedrag en verwachting van gebruikers
De integratie tussen verschillende DoubleClick platformen (Search, Display, Advertising, Adserving, Studio) geeft inzicht in gedrag en verwachtingspatronen van internetgebruikers en helpt deze patronen te begrijpen. Met toegepaste strategieën kunnen deze gebruikers geactiveerd worden.
De vier stadia van het besluitvormingsproces van internetgebruikers vormen elk een onderdeel van de klantervaring:
Eerste klantervaring optimaliseren om de conversieratio te maximaliseren
Op verschillende belangrijke momenten in het besluitvormingsproces, zagen gebruikers advertenties in lijn met hun gedrag en historie. Het aantal keren dat de gebruiker een advertentie zag of erop klikte, werd gemeten door alle fases van de klantervaring. Voor de agency was het de uitdaging om data van ongeveer drie miljoen profielen samen te brengen met realtime analyses om de campagne te optimaliseren. Zo bereikten zij alleen gebruikers die echt geïnteresseerd waren in het product: de Multi-Cyclonic stofzuiger van Rowenta.
Sébastien Leboucher (Strategy Director bij NetBooster) zegt hierover: “Voor Groupe SEB was het van belang om zich vooral op de interesse van consumenten te focussen. Door de campagne audience-driven in te steken, konden wij onze aandacht richten op de juiste doelgroep en op een slimme manier de advertentiedruk beheren.”
Campagneresultaten
Groupe SEB en metapeople NetBooster Group vergeleken de resultaten van de eerdere campagne voor dezelfde Rowenta stofzuiger. De eerdere campagne was niet op maat voor iedere gebruiker uitgevoerd.
De audience-driven campagne toonde significante voordelen voor zowel Groupe SEB als consumenten. Door het vermijden van overmatige herhalingen van de reclameboodschap, en het aanpassen van advertenties op de klantervaring, werd er meer kwalitatieve traffic gegenereerd. Het effect van de media-investeringen werd hierdoor gemaximaliseerd.
Drie KPI’s geven duidelijk het effect weer van de audience-driven oplossing in Display Marketing:
- Daling van de kosten van voor websitetraffic met 33%;
- Verdubbeling van de bezoektijd op de website;
- Cost-per-Lead (klik op de retailer) gedaald met 56%.
Conclusie
“We zijn er zeker van dat het essentieel is om data centraal te stellen in al onze communicatiestrategieën om zo de waarde van elk ingezet marketingkanaal te boosten. De indrukwekkende resultaten van de datagedreven marketingcampagne bevestigen ons gevoel. We zullen deze strategie dan ook verder uitrollen binnen onze producten, markten en contactmomenten met de potentiële klant”. Aldus Guillaume Planet (Media & Global Digital Marketing VP bij Groupe SEB).
Guillaume Balloy (Director Paid Media bij NetBooster) zegt hierover: “Door de inzichten van de data te gebruiken, in combinatie met slimme mediaplanningtools, kunnen we in de toekomst advertenties beter richten op de klant. Met de gebruiker in het hart van de strategie, heeft de wereldleider van huishoudelijke apparaten samenhang gecreëerd tussen alle digitale activiteiten. Belangrijk is de klantervaring en samenwerking om deze ervaring constant te blijven verbeteren. We kunnen voortbouwen op deze eerste ervaringen door de opgedane kennis uit deze succesvolle campagne. In de toekomst werken wij aan een maximale optimalisatie van campagnes door de toegepaste methode uit te rollen, zowel online als offline.”
Deze audience-driven campagne werd beloond met een Marketing Data Silver Award (Effie).
Over metapeople | www.metapeople.nl
metapeople is een ervaren en onafhankelijke performance marketing agency. Het bureau biedt strategie en uitvoering van de meest uiteenlopende internetmarketingactiviteiten: van SEO tot SEA, van content marketing tot data & analytics. Met meer dan 17 jaar ervaring, 800 consultants en 22 kantoren wereldwijd leveren zij de beste kwaliteit voor hun klanten in alle grote wereldwijde markten.
metapeople Nederland is onderdeel van de NetBooster Group. Deze werd opgericht in 1998 en is beursgenoteerd op de aandelenbeurzen van Parijs.
Over Groupe SEB | www.groupeseb.com
De wereldleider in kleine huishoudelijke apparaten opereert in bijna 150 landen dankzij een uniek portfolio van toonaangevende merken (Tefal, Rowenta, Moulinex, Krups, Lagostina, All-Clad). De producten van Groupe SEB worden verkocht via een multi-format distributiekanaal. Er worden zo’n 200 miljoen producten per jaar verkocht. Bij Groupe SEB staan innovatie, internationale ontwikkeling en klantenservice hoog in het vaandel.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.