Industry Wire

Geplaatst door GXO Logistics  

GXO lanceert GXO IQ: het eerste AI-gedreven platform dat wereldwijde supply chain-activiteiten ondersteunt

Baanbrekend nieuw platform coördineert miljoenen acties op het gebied van warehousing, transport en personeelsbeheer en zet zo een nieuwe standaard in productiviteit.

Gebouwd met geavanceerde AI-technologie van Google Cloud en Snowflake
Eindhoven, 7 augustus 2025 – GXO Logistics, Inc. (NYSE: GXO), ’s werelds grootste pure-play aanbieder van contractlogistiek, lanceert GXO IQ: het eerste volledig AI-gedreven platform, ontworpen door en voor de logistieke sector. . Doormiddel van toonaangevende AI-modellen, helpt het platform bedrijven om wereldwijde, complexe supply chains te regisseren. Het platform zorgt voor meer efficiëntie en flexibiliteit in de logistieke operaties.

“De lancering van GXO IQ, het allereerste cloud-native besturingssysteem dat speciaal ontwikkeld is voor logistiek, vormt een mijlpaal voor GXO en is een belangrijk moment voor de sector,” zegt Nizar Trigui, Chief Technology Officer van GXO. “Er zijn maar weinig omgevingen zo dynamisch of complex als een modern warehouse. Dagelijks worden er duizenden microbeslissingen genomen op elke locatie. Naarmate de doorvoer toeneemt, hebben experts behoefte aan een systeem dat met hen meedenkt, dat vooruit kan kijken, aanstuurt en intelligent coördineert. Precies daarvoor is GXO IQ gebouwd: als het besturingssysteem voor de logistiek van de toekomst.”

Gebaseerd op meer dan 20 jaar operationele data gebruikt GXO IQ een reeks eigen AI-algoritmes die miljoenen complexe, logistieke handelingen intelligent coördineren. Dit kan gaan van voorraadbeheer en orderverwerking tot verzending en personeelsinzet. G GXO IQ is ontworpen door logistieke experts en maakt gebruik van een best-in-class technologie-stack, waaronder Vertex AI van Google Cloud en Snowflake Cortex AI. Daarnaast wordt Google Cloud’s API-platform Apigee ingezet om klanten een veilige en naadloze toegang te bieden tot essentiële warehouse-data.

GXO IQ bestaat uit vier lagen die samen een intelligent operationeel platform vormen:
Data Fabric Layer: GXO IQ benut de expertise die in meer dan 20 jaar is opgebouwd door het uitdenken van supply chain-oplossingen voor klanten. Deze data worden gecombineerd met input van duizenden frontline operators. Een gecentraliseerde databron met miljarden transacties uit GXO-operaties voedt de AI-algoritmes. Dagelijks worden er meer dan 200 miljoen signalen gestreamd en gestructureerd tot een datastructuur die het fundament vormt van het platform.
AI Orchestration Layer: De AI-algoritmes draaien continu op de achtergrond en zijn in staat om schommelingen in de vraag te voorspellen. Op basis van deze gegevens signaleert het systeem voorraadrisico’s, initieert het proactief voorraadverplaatsingen en wordt het pick-, pack- en verzendproces van elk order real-time.
End-to-End Execution Layer: Dit omvat een volledige suite van logistieke beheercapaciteiten, inclusief de integratie van marktgegevens en value-added dienstenzoals orderbeheer, warehousing, retours en transport. Alle diensten zijn volledig geïntegreerd in een end-to-endoplossing die elke klant kan afstemmen naar de specifieke noden van het bedrijf.
Experience Layer: Een unieke, persoonsgerelateerde gebruikersinterface met een interactieve, ingebouwde AI-assistent genaamd ‘GIL’ biedt een helder overzicht van wat belangrijk is. GIL ondersteunt bij het volledige proces, van real-time status van orderverwerking tot beheer van uitzonderingen en waarschuwingen voor voorraadrisico’s. GIL geeft interactieve inzichten, beantwoordt vragen en vertaalt complexiteit naar uitvoerbare aanbevelingen
“Ons Vertex AI-platform helpt GXO IQ om inzichten te leveren die bedrijven nodig hebben om te anticiperen op mogelijke storingen en zo te bouwen aan veerkrachtige, efficiënte supply chains,” aldus Paula Natoli, Global Director, Head of Supply Chain & Logistics van Google Cloud. “Wij zien AI als het centrale zenuwstelsel van de moderne supply chain, die deze transformeert van een lineair proces naar een intelligent ecosysteem. GXO IQ is hiervan een krachtig voorbeeld.”

“Om operaties toekomstbestendig te maken, is technologie nodig die meer doet dan optimaliseren: ze moet vooruitdenken, dynamisch sturen en naadloos coördineren. De evolutie van automatisering naar orkestratie is de volgende grote sprong. En die hebben wij gemaakt,” voegt Trigui toe.

GXO IQ, dat reeds wordt ingezet voor GXO Direct-klanten in de VS, zal in de tweede helft van 2025 breed commercieel beschikbaar zijn.

Over GXO Logistics
GXO Logistics, Inc. (NYSE: GXO), de grootste pure-play logistieke dienstverlener wereldwijd. De dienstverlener haalt voordeel uit de snelle groei van sectoren als e-commerce, automatisering en outsourcing. GXO streeft ernaar om een diverse werkplek van wereldklasse te bieden voor 150,000 teamleden. Dat doet het in meer dan 1,000 vestigingen, goed voor een totaaloppervlakte van meer dan 18,5 miljoen vierkante meter. Het bedrijf werkt samen met blue-chip bedrijven wereldwijd om complexe logistieke uitdagingen een antwoord te bieden aan de hand van geavanceerde, technologische supply chain en ecommerce oplossingen, op grote schaal en met snelheid. Het hoofdkantoor van GXO is gevestigd in Greenwich, Connecticut, Verenigde Staten. Bezoek GXO.com voor meer informatie en blijf op de hoogte van alle updates via LinkedIn, X, Facebook, Instagram en YouTube.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht