Geplaatst door ImpactCity

Haagse startups gaan de strijd aan voor een betere wereld

Dit zijn de acht genomineerden voor de Haagse Vernieuwers challenge 2022

DEN HAAG, 9 september 2022 – Hoe lossen we maatschappelijke vraagstukken in op rondom duurzaamheid, energie, klimaat, voedsel en veiligheid in Den Haag? Met frisse ideeën en mensen die out of the box denken. De Haagse Vernieuwers challenge van ImpactCity, een initiatief van de gemeente Den Haag, stimuleert startups, scale-ups en studenten om met innovatieve ideeën te komen. Vandaag werden de genomineerden bekendgemaakt.

De jaarlijkse Haagse Vernieuwers challenge brengt de top van Haagse out-of-the-box denkers en doeners samen. Met winnaars uit voorgaande edities zoals Naïf Care, Greenfox en North Sea Farmers is de Haagse Vernieuwers inmiddels een gevestigde challenge in Den Haag.

Den Haag, een echte impact stad
Als internationale stad van vrede en recht ondersteunt en stimuleert de gemeente Den Haag startups en scale-ups die werken aan innovaties voor een betere wereld. Niet voor niets staat de stad bekend als “ImpactCity” en is zij dit jaar uitgeroepen tot tweede stad van Nederland als het gaat om een aantrekkelijk klimaat voor startups.

Genomineerden
De zestallige jury selecteerde dit jaar acht genomineerden uit alle aanvragen:

Pre-startups:
– BeeSage: Zorgt ervoor dat Den Haag de eerste stad wordt ter wereld met volledig verbonden stedelijke bijenstallen, waardoor datagestuurde bijenteelt mogelijk wordt voor productiviteit en duurzaamheid;
– YouthLead: Maakt ondernemerschapsprogramma’s toegankelijk voor een jongere generatie om hun leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen en innovatieve oplossingen voor duurzame ontwikkeling te genereren;
– Natural Waste: Maakt de beauty industrie zo circulair mogelijk.

Startups:
– Sibö: Een biotechnologiebedrijf dat zich focust op de ontwikkeling en levering van efficiënte, schone en gemakkelijk te verwerken voedingsingrediënten op basis van insecten en in water oplosbare eiwitten met alle essentiële aminozuren;
– WECO: Ontwikkeld oplossingen om electriciteit te produceren met golven in de oceaan;
– Reprex: Maakt big data betrouwbaar en controleerbaar door betrouwbare analyses en AI-oplossingen te leveren;
– STHRIVE: Ontwikkelt een softwaretool voor organisatorisch leren. Deze nieuwe manier om lessen vast te leggen, te raadplegen en toe te passen, geeft organisaties de kans om de manier waarop ze aan internationale ontwikkeling doen te veranderen;
– ECOBLOQ: Ontwerpt en bouwt huizen met bio-based materialen. Kleine huizen of grotere huizen, maar altijd comfortabel, gezond, en natuurinclusief.

De genomineerden doorlopen een inhoudelijk programma gericht op de verdere ontwikkeling en groei van het plan of de organisatie. Aan het eind van het programma leveren alle genomineerden een definitief plan van aanpak in en wordt dit gepitcht tegenover een professionele jury.

Finale tijdens ImpactFest
De finale is dit jaar onderdeel van het programma van de grootste impact meetup in Europa: ImpactFest. Daar krijgen alle genomineerden de kans om hun innovatieve oplossing te pitchen voor een publiek dat bestaat uit o.a. ondernemers, investeerders, kennisinstellingen, beleidsmakers en overheden. De Haagse Vernieuwers jury kiest vervolgens in elke categorie één winnaar. De winnaars ontvangen geldprijzen variërend van €5.000 tot €25.000.

Over ImpactCity Den Haag
ImpactCity Den Haag is een van Europa’s leidende ecosystemen voor ondernemers die willen bouwen aan een betere wereld. De stad stimuleert ‘doing good & doing business’ op allerlei manieren, met praktische hulp zoals bij vestiging, zichtbaarheid, financiering, netwerk, een goede infrastructuur en zakelijk advies. Het lokaal gewortelde, maar toch sterk internationale netwerk van Den Haag verbindt ngo’s, kennisinstituten, gevestigde bedrijven, overheden en vele jonge en creatieve ondernemers die werken aan het oplossen van de wereldwijde uitdagingen.
www.impactcity.nl