Industry Wire

Geplaatst door NORDVPN

Helft van de Nederlanders is bereid geboortedatum prijs te geven in ruil voor korting

Digitale privacy-expert legt uit dat kortingsacties vaak nep zijn

Volgens onderzoek van NordVPN, een van de toonaangevende cyberbeveiligingsbedrijven, is bijna de helft van de Nederlanders (52%) bereid hun geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van de acht onderzochte landen wereldwijd.

Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands naam en adres kunnen oplichters en identiteitsdieven het gebruiken om grote schade aan te richten. Een van de grootste bedreigingen is dat oplichters toegang tot je bankrekening kunnen krijgen, een nieuwe rekening onder je naam kunnen openen, onder jouw naam fraude plegen of zelfs hun handen op je belastingteruggave kunnen leggen.

“Op social media is veel informatie over ons te vinden, en je geboortedatum kan soms het laatste stukje van de puzzel zijn om identiteitsdiefstal te plegen. Je deelt je adres bewust niet met iedereen vanwege zorgen om persoonlijke veiligheid, en hetzelfde zou voor je geboortedatum moeten gelden. Mensen geven te snel hun persoonlijke gegevens prijs voor een korting – en in ruil daarvoor worden ze opgelicht”, zegt Marijus Briedis, CTO bij NordVPN.

Naast geboortedata geven Nederlanders ook snel hun e-mailadres (67%), naam (56%), likes en dislikes (49%) en achternaam (45%) prijs – alleen om misschien een beetje geld te kunnen besparen.

Kortingsacties kunnen je meer kosten dan je bespaart

Briedis waarschuwt dat mensen sceptisch moeten zijn wanneer ze een verdachte goede ‘deal’ of actie tegenkomen: kortingen die te mooi zijn om waar te zijn, kosten je vaak meer dan je lief is.

Hij geeft ook vier voorbeelden van mogelijke oplichting met kortingen en gratis geschenken/diensten:

Oplichting met gratis cadeaubonnen. Oplichters gebruiken het lokkertje van ‘gratis cadeaubonnen’ vaak als beloning voor het invullen van een of andere nep-enquête. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, gebruiken ze de namen van grote, bekende merken.
Nep-sms’jes die korting beloven. De inhoud klinkt ongeveer zo: “Je rekening voor januari is betaald. Bedankt, hier is een kortingscode voor de volgende maand”, gevolgd door een verdachte link waarop je moet klikken. Deze sms’jes worden maar met één doel verstuurd: om de persoonlijke informatie van mensen te stelen, waardoor ze risico lopen slachtoffer te worden van identiteitsfraude.
“Gefeliciteerd, u heeft gewonnen!” e-mails/pop-ups. Bij deze berichten zit er altijd een addertje onder het gras – meestal in de vorm van een bedrag dat je moet betalen om je ‘prijs’ op te eisen. In andere gevallen moet je veel persoonlijke gegevens invullen om je nepcadeau te ontvangen.
Nepwebsites met grote kortingen. Consumenten worden vaak via nepadvertenties op social media naar frauduleuze websites gelokt. Ze komen op deze websites terecht door op valse links in advertenties te klikken. Uit onderzoek blijkt dat er maandelijks 1,5 miljoen nepwebsites worden gemaakt en uit gegevens van NordVPN blijkt dat 90% van de Nederlanders niet let op de betrouwbaarheid van een online retailer.
“Of het nu gaat om een e-mail met last-minute-aanbiedingen of een pop-up op een website die je aanspoort om van een deal te profiteren ‘voordat het te laat is’, je kunt ze maar beter volledig negeren. Kennis is macht in de strijd tegen oplichters en cybercriminelen die je met aantrekkelijke kortingen, geschenken of gratis diensten proberen te lokken”, voegt Marijus Briedis toe.

Methodologie: Het onderzoek werd in opdracht van NordVPN uitgevoerd door de externe bedrijven Cint, Norstat (Zweden en Polen) en Syno International (Oostenrijk en Zwitserland) op 16-27 oktober 2023. De doelgroep van het onderzoek bestond uit inwoners van het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Australië, Duitsland, Spanje, Nederland, Polen, Zweden, Italië, Oostenrijk en Zwitserland van 18 jaar en ouder, en de enquête werd onder nationale internetgebruikers gehouden. Het aantal respondenten per land was 1000, met uitzondering van Spanje (800) en Zwitserland (800). Er werden quota gesteld voor leeftijd, geslacht en woonplaats.

OVER NORDVPN

NordVPN is ’s werelds meest geavanceerde VPN-dienstverlener, die wereldwijd door miljoenen internetgebruikers wordt gebruikt. NordVPN biedt Double VPN-encryptie, Onion Over VPN en gegarandeerde privacy omdat het bedrijf je gegevens niet verzamelt. Eén van de belangrijkste kenmerken van het product is Threat Protection, een functie die kwaadaardige websites, malware, trackers en advertenties blokkeert. NordVPN is zeer gebruiksvriendelijk, biedt één van de beste prijzen op de markt en heeft meer dan 5.000 servers in 60 landen wereldwijd. Voor meer informatie: http://nordvpn.com.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht