Angst voor fouten remt AI-gebruik bij 41 procent marketeers, communicatie- en salesprofessionals

Heusden – Angst lijkt het winnen van innovatiedrang. Maar liefst 41 procent van de marketeers, communicatie- en salesprofessionals (MSC-professionals) werkt liever zonder AI om fouten te voorkomen. Vooral binnen overheidsorganisaties is de terughoudendheid groot. Daar vermijdt de helft het gebruik van AI. Toch lijkt het aantal fouten in de praktijk wel mee te vallen. Slechts 12 procent maakte ooit mee dat het gebruik van AI écht misging. Dit blijkt uit onderzoek van NOBEARS onder 550 marketeers, communicatie- en salesprofessionals.
AI-twijfelaars
Niet iedereen staat vooraan als het om AI gaat. Zo geeft 16 procent van de MSC-professionals aan op dit moment (nog) geen gebruik te maken van AI voor sales of marketing. Een kwart (24%) heeft zelfs geen concreet plan of idee over hoe AI in te zetten. Ook tijdsgebrek blijkt een grote drempel: bijna de helft (48%) komt er simpelweg niet aan toe om ermee aan de slag te gaan. Daarbovenop komt dat 29 procent binnen de organisatie wantrouwen of zelfs weerstand ervaart tegen het gebruik van AI.
AI-uitdagingen
Sommige organisaties kiezen er bewust voor om geen AI te gebruiken. Bij 31 procent van de bedrijven is het zelfs niet toegestaan vanwege bijvoorbeeld privacyregels. Dit geldt met name bij openbaar bestuur en overheidsdiensten (60%), financiële instellingen (54%) en het onderwijs (44%). Ook de daadwerkelijke implementatie blijkt een struikelblok voor organisaties. Zo zijn de grootste uitdagingen bij implementatie: ethische en juridische vraagstukken (33%), het gebrek aan AI-expertise in de organisatie (32%) en te weinig kennis bij medewerkers over hoe AI werkt en is toe te passen (29%).
Pim de Brock, CTO bij NOBEARS: “Angst voor fouten mag geen reden zijn om innovatie te blokkeren. Juist door AI slim in te zetten, blijf je als organisatie relevant, wendbaar en toekomstbestendig. Groei begint bij durven experimenteren en meebewegen met wat de markt van je vraagt.”
—
Noot voor de redactie
Over het onderzoek
In opdracht van NOBEARS heeft Panelwizard een online onderzoek gedaan onder 550 werkende Nederlanders die (mede)beslissend of eindverantwoordelijk zijn voor marketing, sales, communicatie en/of PR in hun organisatie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.