Geplaatst door Forward.one

High tech investeerder FORWARD.one lanceert tweede fonds

FORWARD.one heeft drie jaar na de start van haar eerste fonds een tweede fonds opgericht met een omvang van 100 miljoen euro. Een groot deel daarvan is inmiddels door vermogende ondernemers toegezegd. De meesten waren al betrokken bij het eerste fonds. FORWARD.one investeert in jonge bedrijven die met innovatieve high tech hardware de technologieën van de toekomst ontwikkelen.

De bedrijven waarin vanuit het eerste fonds al is geïnvesteerd zijn actief op het gebied van robotica, quantum computing, sensoring, virtual en augmented reality, biomanufacturing en audiotechnologie. Verschillende van deze bedrijven hebben de potentie om grote internationale markten te veroveren of nieuwe markten te ontsluiten.

In de drie jaar dat FORWARD.one bestaat heeft het meer dan duizend bedrijven gescreend en heeft het team veel geleerd over de enorme kansen die high tech in Nederland biedt. De pijplijn voor fonds II bestaat uit bedrijven met veelbelovende technologieën die ontwikkeld zijn vanuit universiteiten in Nederland en onderzoeksinstituten zoals TNO en ESA.
Volgende technologische golf

Innovatiekracht en technologie zijn in Nederland van hoog niveau. De technische universiteiten en andere instituten spelen daarin een belangrijke rol. Ons land heeft inmiddels een sterk trackrecord van succesvolle high tech bedrijven. Het team van FORWARD.one is er de afgelopen drie jaar van overtuigd geraakt dat de volgende technologische golf gedragen wordt door fysieke hightech en dat Nederland daar een belangrijke rol in kan spelen. Maar juist op dit gebied is er een groot tekort aan funding voor jonge, veelbelovende bedrijven. Met dit nieuwe fonds hoopt FORWARD.one een aantal daarvan tot een groot succes te brengen. RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) zal net zoals bij het eerste fonds, een lening van zes miljoen euro verstrekken in het kader van de Seed Capital regeling wat een belangrijke validatie is van de strategie van FORWARD.one.

Het team van FORWARD.one bestaat uit voormalige succesvolle ondernemers met een technische achtergrond en professionals met een breed spectrum aan kennis. Zij zien het als een mooie uitdaging om samen te werken met echt vernieuwende uitvinders en rebelse ondernemers die met nieuwe technologieën en producten de wereld beter maken. Het uitgangspunt is om door hands-on betrokkenheid bij de bedrijven oplossingen te helpen vinden voor een snelle ontwikkeling van product en markt. FORWARD’s ecosysteem en netwerken zijn de laatste jaren een stuk rijker en dieper geworden en ook dat zal naar verwachting de high tech start-ups enorm helpen.

FORWARD.one investeert met haar tweede fonds in verschillende groeifasen van een bedrijf. De investeringen hebben een minimum van 250.000 euro en kunnen oplopen tot twintig miljoen euro.

www.forward.one