Geplaatst door Airbnb

Hoe Airbnb reizen verspreidt in de grote steden van Europa

Amsterdam, 26 juni 2023 – In 2022 verbleven gasten in meer dan 100.000 verschillende steden en dorpen wereldwijd, en de top 10 meest bezochte bestemmingen op Airbnb waren goed voor ongeveer 7% van alle reizen, vergeleken met 10% in 2019. Het aantal locaties wereldwijd waar gasten verbleven is in 2022 met meer dan 25% gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden, waardoor het toerisme zich verspreidde naar nieuwe en andere bestemmingen. Sinds maart 2020 ontvingen meer dan 13.000 steden wereldwijd hun eerste boeking op Airbnb.

Covid-19 veroorzaakte een ongekende verstoring van het wereldwijde toerisme. Terwijl de internationale bezoekersaantallen met meer dan 70 procent kelderden, zag Airbnb een diepgaande verschuiving in reisgewoonten van internationale reizen en stedentrips naar binnenlandse reizen en langere verblijven op het platteland. Veel van deze reistrends zijn blijven bestaan, zo blijkt uit een internationaal onderzoek van Airbnb, met een sterke focus op Europa.

Airbnb deelt vandaag een allereerste analyse van haar eigen en OpenStreetMap gegevens om te benadrukken hoe het platform duurzame reistrends ondersteunt door gasten en voordelen te verspreiden binnen steden. Een verplaatsing van verblijven in ’s werelds meest oververzadigde toeristische hotspots naar nieuwe, trendy en minder drukke steden, waaronder vele zonder hotels. Op deze manier biedt Airbnb op zijn minst enige verlichting van hotel-gedreven massatoerisme trends.

Terwijl steden worstelen met de uitdagingen van overtoerisme veroorzaakt door de groei van hotel-gedreven massatoerisme – waar te veel gasten verblijven op te weinig plaatsen, grotendeels op hetzelfde moment – deelt Airbnb een nieuwe analyse van gegevens van Airbnb en Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europese Unie. Deze analyse laat zien hoe Airbnb gasten wederom een kleiner deel uitmaken van het totale aantal bezoekers aan de grote steden van Europa, in vergelijking met gasten die gebruik maken van hotels en andere accommodaties.

Airbnb erkent de uitdagingen die de groei van het toerisme in Europa met zich meebrengt – in het bijzonder voor Europa’s meest populaire steden – en daarom heeft het bedrijf altijd geprobeerd een deel van de oplossing te zijn voor trends in massatoerisme. Airbnb gelooft dat spreiding een belangrijk deel van de oplossing is voor de uitdagingen van massatoerisme trends: het verspreiden van gasten, inkomsten en voordelen naar minder drukke buurten binnen steden, en naar plaatsen die hier normaal gesproken niet van profiteren.

En terwijl de overgrote meerderheid van de bezoekers aan Europa’s meest overtoeristische bestemmingen in hotels verblijven, hebben degenen die voor Airbnb kiezen een onevenredig positieve invloed op steden, waaronder locaties zonder hotels. Daarnaast krijgen meer gasten toegang tot betaalbare accommodatie-opties op Airbnb.

Verspreide gasten en voordelen voor toerisme in Europa
Wereldwijd zijn locaties op Airbnb meer verspreid dan ooit, en terwijl hotels geconcentreerd zijn in historische toeristische hotspots, brengt Airbnb geld en toerisme naar diverse plaatsen die niet bediend worden door de traditionele horeca. Een nieuwe analyse van stadsgegevens in 10 populaire Europese reisbestemmingen laat zien dat er meer dan 3 miljoen gasten arriveerden op locaties met Airbnb’s en geen hotels, wat helpt bij het verspreiden van gasten en meer dan $710 miljoen aan inkomsten genereert voor lokale gezinnen.

Naast het verspreiden van reizen naar nieuwe locaties, helpt de aanwezigheid van Airbnb accommodaties gasten toegang te krijgen tot betaalbare verblijven in deze steden.
• In Edinburgh was het gemiddelde dagtarief van verblijven op locaties die alleen door Airbnb werden bediend rond de $155 vergeleken met $211 in locaties die ook door hotels werden bediend.
• In Madrid was het verschil ongeveer $35 per nacht.
• In Dublin was het verschil ongeveer $29 per nacht.

Het positieve effect van Airbnb op het verspreiden van gasten en reisvoordelen buiten de hotspots van hotels is niet alleen te zien in steden, maar ook in populaire toeristische regio’s. In de dichtstbevolkte regio van Frankrijk, Ile-de-France, was het hotelaanbod geconcentreerd in de helft van de postcodes, terwijl Airbnb verhuurders accommodatie boden in 99% van de postcodes, volgens een analyse van Deloitte. Uit het onderzoek bleek ook dat hotels zich concentreerden in gebieden met een hogere dichtheid en meer economische activiteit, terwijl Airbnb een groter geografisch gebied bestreek, zoals de vergelijking hieronder laat zien.

Nieuwe en trendy wijken in Europa
Gasten op Airbnb omarmen het ontdekken van nieuwe locaties en wagen zich ver weg om te genieten van authentieke reiservaringen op unieke en onontdekte bestemmingen. Naast het verspreiden van gasten helpt Airbnb gasten nieuwe en trendy buurten te ontdekken die een meer authentieke en lokale ervaring bieden. Daarnaast verspreidt Airbnb hierdoor de voordelen van toerisme naar lokale ambachtelijke bedrijven.

Kijkend naar de groei van het aantal geboekte overnachtingen in Europese stadswijken, onderstaand enkele top trendy stedelijke gemeenschappen voor gasten die op zoek zijn naar meer authentieke reiservaringen, buiten de toeristische hotspots:
• Campolide, Lissabon
• Bexley, Londen
• Havering, Londen
• Nou Barris, Barcelona
• Marzahn-Hellersdorf, Berlijn

Technologie-gedreven oplossingen om reizen te spreiden
Airbnb wil een deel van de oplossing zijn voor de uitdagingen die gepaard gaan met de groei van het toerisme in Europa en investeert in technologie-gedreven oplossingen om te helpen. Nieuwe gegevens die vandaag zijn vrijgegeven tonen de aanhoudende positieve impact van Airbnb’s flexibele zoekfuncties, waaronder Airbnb Categorieën en Ik ben Flexibel. Op deze manier worden boekingen omgeleid, weg van Europa’s meest verzadigde toeristische hotspots ter ondersteuning van meer duurzame reistrends.

Nieuwe wereldwijde gegevens tonen aan dat gasten die verblijven boeken met behulp van Airbnb’s flexibele zoekfuncties aanzienlijk minder vaak verblijven in de meest populaire bestemmingen op Airbnb, in vergelijking met gasten die boeken via de traditionele zoekfunctie. Ongeveer 1 op de 20 verblijven op Airbnb wordt momenteel geboekt met behulp van flexibele zoekfuncties.
• Flexibele boekers hebben 23% minder kans om te verblijven in de top 20 bestemmingen op Airbnb
• Flexibele boekers hebben 18% minder kans om in de top 50 bestemmingen op Airbnb te verblijven
De flexibele zoekfuncties van Airbnb helpen ook bij het verspreiden van gasten binnen de populairste steden van Europa buiten de populaire toeristische hotspots naar traditioneel minder bezochte locaties:
• In Amsterdam verblijven flexibele boekers vaker buiten de stadsgrenzen (+40%) in vergelijking met traditionele boekers.
• In Barcelona boeken flexibele boekers minder vaak in de twee populairste wijken Eixample en Ciutat Vella dan traditionele boekers (respectievelijk -12,5% en -11%).
• In Lissabon verblijven flexibele boekers vaker buiten het centrum dan traditionele boekers (+64%) en minder vaak in de meest toeristische wijken Santa Maria Major en Mesericordia (respectievelijk -23% en -16%).
• In Londen verblijven flexibele boekers vaker buiten de City of London (+30% vergeleken met traditionele boekers) en minder vaak in de populairste wijken Westminster en Camden (respectievelijk -20% en -15%).
• In Praag boeken flexibele boekers minder vaak in de drukke centrale wijk District 1 dan traditionele boekers (met -17%).
• In Rome boeken flexibele boekers minder vaak in het drukke district 1-gebied dan traditionele boekers (-8%).
• In Parijs verblijven flexibele boekers vaker buiten de stadsgrenzen (+2,5%) in vergelijking met traditionele boekers.

Rosa Dinnissen, Public Policy Lead bij Airbnb voor Nederland en Scandinavië: “Met de zomer voor de deur helpen we gasten, inkomsten en toeristische voordelen te verspreiden buiten de hotspots van hotels naar nieuwe en trendy bestemmingen. Onlangs lanceerden we onze categorie Monumentaal op Airbnb, die niet alleen reizigers van over de hele wereld de rijkdom van het cultureel erfgoed van Nederland laat ontdekken, maar ook eerder over het hoofd geziene bestemmingen ontsluit en helpt het toerisme en de economische voordelen ervan te verspreiden. We zien de uitdagingen van hotel-gedreven massatoerisme trends in Europa en investeren in oplossingen om te helpen, terwijl we gasten helpen nieuwe locaties te ontdekken en nieuwe inkomstenstromen te genereren voor de lokale bevolking.”
– EINDE –

Over Airbnb
Airbnb ontstond in 2007 toen twee verhuurders drie gasten verwelkomden in hun huis in San Francisco. Sindsdien is het platform uitgegroeid tot meer dan 4 miljoen verhuurders die meer dan 1 miljard gasten hebben verwelkomd, in bijna elk land ter wereld. Elke dag bieden verhuurders unieke verblijven en ervaringen aan die het voor gasten mogelijk maken om op een meer authentieke manier in contact te komen met gemeenschappen.