Industry Wire

Geplaatst door MarkMonitor

Honderden namaak websites offline gehaald

MarkMonitor, marktleider in online brand protection voor bedrijven en onderdeel van Thomson Reuters, heeft bekendgemaakt dat een van haar klanten, het luxe modemerk Belstaff, zijn langdurige strijd tegen online vervalsers heeft gewonnen. Het Amerikaanse gerechtshof legde de vervalsers in een civiele rechtszaak een schadevergoeding van meer dan 42 miljoen dollar op. De zaak werd gevoerd tegen een ongekend aantal gewraakte websites, 676 in totaal, die overgedragen worden aan Belstaff.

De juridische uitspraak is het gevolg van de beslissing van het management van Belstaff om een grootschalig beschermingsprogramma op te zetten voor alle intellectuele eigendom, dat bestaat uit het registreren van handelsmerken tot en met individuele producten. Daarbij werd Belstaff bijgestaan door online merkbeschermingsbedrijf MarkMonitor. Het programma werd opgezet om de verschillende marktplaatsen en individuele websites die namaakproducten verkopen, te monitoren. De zoekopdracht was gericht op websites met de naam Belstaff in hun domeinnaam, en generieke websites die namaakproducten van Belstaff verkopen.

Elena Mauri, hoofd van de juridische afdeling van Belstaff: “We zijn blij met de uitspraak. Er zijn andere luxe merken die hebben geprofiteerd van deze Amerikaanse wet, maar we zijn er van overtuigd dat onze zaak nog sterker is door het grote aantal websites dat in een keer offline is gehaald. Het hele juridische proces duurde minder dan vier maanden en geen van de top 20 websites die in de zaak werden genoemd zijn vandaag nog online. We zouden zeker niet aarzelen om in de toekomst deze juridische route nogmaals te nemen, en we zullen doorgaan met een zero tolerance beleid ten opzichte van illegale namaakactiviteiten.”

Luxe kledingmerken breiden hun online aanbod steeds verder uit, waarbij de Engelse retail analist McKinsey voorspelt dat e-commerce in 2025 goed zal zijn voor 18 procent van de wereldwijde omzet in luxe producten. Gavin Haig, CEO van Belstaff: “Voor Belstaff is e-commerce een belangrijke motor voor de groei van ons merk geweest. Naast de voordelen van de online retail markt, waren we ons ook bewust van de mogelijke negatieve gevolgen van vervalsers. Vanaf het begin waren we vastbesloten onze klanten niet ten prooi te laten vallen aan vervalsers en hebben we er alles aan gedaan om onze trouwe klantenkring en ons 91 jaar oude erfgoed te beschermen.”

De meerderheid van de vervalste producten waren jassen en bovenkleding, in het bijzonder exemplaren van Belstaffs best verkopende leren jassen. De vervalste kopieën kwamen uit collecties van vele seizoenen geleden, ontwerpen die al geruime tijd niet meer bij Belstaff in productie zijn.

De MarkMonitor-technologie is in staat om een heel netwerk van sites te verkennen, en zoekt daarnaast op fundamentele criteria, zoals het ontwerp van de website en de betalingsprocessen. De zoekresultaten voor Belstaff hebben 3000 websites blootgelegd die namaakproducten verkochten, en er is ook vastgesteld dat meer dan 800 van die websites beheerd werden door één individu uit China.

Jerome Sicard, Regional Manager Zuid-Europa bij MarkMonitor: “Deze uitspraak geeft een duidelijk signaal af naar online vervalsers, en onderstreept het toenemende belang van online merkbescherming. Dit is niet het eerste geval, maar de Belstaff uitspraak is opmerkelijk door het grote aantal websites dat wordt overgedragen aan het merk. Dankzij de proactieve houding van de juristen van Belstaff, het Amerikaanse advocatenkantoor DWT en het gebruik van de nieuwste online technologie op het gebied van merkbescherming, kan Belstaff haar klanten blijven voorzien van de mooie producten het meest betrouwbare en veilige online aanbod.”

Sinds de uitspraak van de rechtbank in juni is de Belstaff merkbeschermingsstrategie onveranderd gebleven en het bedrijf sluit niet uit dat het in de toekomst dezelfde wetgeving zal gebruiken tegen potentiële vervalsers.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht