Geplaatst door Bit Academy

Horizon College en Bit Academy scholen professionals om tot software developer met upskill programma

Bit Academy, de vernieuwende peer-to-peer opleider voor ICT-onderwijs, kondigt vandaag aan dat het Horizon College uit Purmerend zijn upskill programma gaat aanbieden. Deelnemers kunnen hiermee officieel erkende mbo-certificaten behalen en hebben hierdoor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.

Het upskill programma is een opleiding om professionals versneld om te scholen tot developer. Dankzij het programma kunnen deelnemers binnen 10 tot 24 weken worden klaargestoomd voor een junior positie op de arbeidsmarkt. Omdat de opleiding (deels) online gegeven wordt, zal het Horizon College op diverse momenten examens organiseren. Op deze manier kunnen de studenten keuzedeelcertificaten mbo halen die zijn erkend door het werkveld. Bijkomend voordeel is dat deelnemers die een examen halen, vrijstelling krijgen voor bepaalde vakken op een mbo niveau 4-opleiding. Dit programma is onderdeel van het actieplan van Purmer Valley, een samenwerkingsverband tussen het regionale bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente Purmerend om het ICT-onderwijs in de regio te versterken en te verrijken.

Bij de lessen van het upskill programma staat peer-to-peer onderwijs centraal. Het programma bestaat uit verschillende modules die deelnemers in hun eigen tempo kunnen afronden. De modules bestaan uit ‘leren door te doen’. Deelnemers krijgen hierdoor niet veel uitleg, maar gaan zelf aan de slag met oefeningen. Gedurende het traject kunnen deelnemers 24/7 vragen stellen aan medecursisten en coaches uit het bedrijfsleven. Hierdoor worden deelnemers, net als in het bedrijfsleven, gestimuleerd om samen te werken in teams en feedback aan elkaar te geven.

Deelnemers kunnen kiezen uit drie verschillende richtingen (tracks): fullstack PHP developer, data engineer of webdeveloper. Gedurende de track fullstack PHP developer leren deelnemers om websites te bouwen waar logica in zit. Aan de voorkant, maar zeker ook aan de achterkant. Wat meer analytische deelnemers kunnen kiezen voor de track data engineer. Vaak hebben bedrijven te maken met ongestructureerde datasets. Deelnemers leren via deze track om data te koppelen, te organiseren en te ontsluiten zodat organisaties effectief van hun data gebruik kunnen maken. De track webdeveloper brengt deelnemers de basisvaardigheden van een front end developer bij, zoals HTML, CSS en Javascript. Daarnaast leren deelnemers ook hoe een website beter gevonden kan worden via zoekmachines.

“Het Horizon College is de grootste aanbieder van mbo-opleidingen boven het Noordzeekanaal. Wij werken al ruim een jaar samen met de Bit Academy om studenten op te leiden tot software developer. Sinds de coronacrisis merken wij dat ook steeds meer professionals zich willen laten omscholen tot developer,” aldus Patrick Colli, opleidingsmanager ICT bij het Horizon College. “Het upskill programma van de Bit Academy biedt een perfect platform om dit snel en verantwoord te realiseren.”

“Bij online studies is het vaak lastig om aan te tonen wat deelnemers hebben gedaan. Dankzij de samenwerking met het Horizon College is dit beter te toetsen,” aldus Dennis Berkhof, mede-oprichter van de Bit Academy. “Doordat de vakbekwame docenten van het Horizon College de kwaliteit van het programma continu bewaken kunnen wij ons online lesprogramma nog meer verbeteren. Bovendien krijgen deelnemers een certificaat dat de kans op een baan aanzienlijk vergroot.”

Aanvullende informatie over het Upskill programma kunt u vinden via: www.upskill.nl