Industry Wire

Geplaatst door ORNBACH Group

HORNBACH transformeert innovatie in de retailsector met het realtime, event-driven integratieplatform van Solace

10 september 2025Solace, de leider in realtime, event-driven integratie voor het agentic tijdperk, kondigde vandaag aan dat HORNBACH Baumarkt AG (HORNBACH), een van de grootste bouwmarkten van Europa, het realtime, event-driven integratieplatform van Solace met succes heeft ingezet. Het is een belangrijke mijlpaal in hun streven om de consument een snellere, meer naadloze ervaring te bieden, zowel online als in de winkel.

Met meer dan 170 winkels verspreid over heel Europa stond HORNBACH voor een flinke uitdaging: ze moesten een breed spectrum aan gedistribueerde systemen beheren, hun voorraad op peil houden en snel nieuwe services uitrollen om aan de veranderende eisen van de consument te voldoen. Het POS-systeem dat ze al jarenlang gebruikten, was niet flexibel genoeg om het tempo van verandering bij te benen en de geavanceerde inzichten te leveren die het bedrijf nodig had om de snelle ontwikkelingen in de markt een stap voor te blijven.

In samenwerking met Solace implementeerde HORNBACH diverse event-brokers in zowel een polycloudomgeving als in de fysieke HORNBACH-winkels. Deze event-mesh standaardiseert event-driven architecturen binnen een wijdverspreid landschap van bedrijfsapplicaties, zorgt voor uniforme systeemintegratie en biedt een veilige, schaalbare en robuuste mesh om ‘vrijwel realtime’ retail mogelijk te maken. Samen met nieuwe cloudsystemen waarborgt de event-mesh dat kritieke gegevens zoals bijgewerkte prijzen, productinformatie en verkoopgegevens waar en wanneer nodig direct worden gedeeld. Zo kan HORNBACH de consument slimmere en snellere ervaringen bieden, onder meer via een omnichannel service en de Hornbach-app voor klanten.

“Solace was een strategische partner en heeft ons geholpen ons technologische landschap te moderniseren met een zakelijke event-mesh voor de polycloud om tegemoet te komen aan de realtime eisen van de retailomgeving van vandaag. Met de overstap naar een event-driven architectuur beschikken we nu over de flexibiliteit en snelheid die we nodig hebben om systemen verspreid over al onze winkels en digitale kanalen te verbinden”, vertelt Carsten Müller, Vice-President, Enterprise Architecture bij HORNBACH. “Dit platform biedt ons snellere toegang tot gegevens, verkort onze time to-market en stuurt innovatie op grote schaal aan.”

Met een realtime gegevensstroom verspreid over verschillende systemen is HORNBACH nu goed gepositioneerd om de efficiëntie van hun winkels te optimaliseren, beter te reageren op veranderende verwachtingen van de consument en hun digitale uitbreiding te versterken.

“We zijn er trots op dat we Hornbach mochten helpen hun processen te transformeren met realtime, event-driven integratie. Deze transformatie is met een indrukwekkende snelheid en op grote schaal uitgerold en is een goed voorbeeld van de manier waarop een moderne integratie-infrastructuur innovatie in retail kan aansturen”, zegt Vincent Rontani, SVP, Europe bij Solace.

Over de HORNBACH Group:
De HORNBACH Group is een onafhankelijke retailgroep onder beheer van HORNBACH Holding AG & Co. KGaA, die aan de beurs van Frankfurt genoteerd staat en in de SDAX is opgenomen. De grootste dochteronderneming, HORNBACH Baumarkt AG, heeft 173 grote bouwmarkten compleet met tuincentra (inclusief gespecialiseerde winkels) en online winkels in negen Europese landen. De HORNBACH Group omvat ook het deelconcern HORNBACH Baustoff Union, actief in de bouwmaterialenbranche, met 39 vestigingen in het zuidwesten van Duitsland en Frankrijk, en HORNBACH Immobilien AG, dat vastgoed voor de winkels van de Group ontwikkelt. In het boekjaar 2024/25 (datum jaarbalans: 28 februari 2025) genereerde de HORNBACH Group een netto omzet van 6,2 miljard euro, wat de Group een van de vijf grootste retailers voor bouw- en tuinproducten in Europa maakt. De Group heeft circa 25.000 werknemers. Ga voor meer informatie naar www.hornbach.

Over Solace:
Solace helpt bedrijven AI in te zetten door realtime, event-driven data-integratie in hun hele organisatie mogelijk te maken. Het Solace Platform, dat is gebouwd op een moderne event-driven architectuur, verbindt systemen, applicaties en AI-agents met de data die ze nodig hebben en doet dat veilig, naadloos en op schaal. Gerenommeerde bedrijven overal ter wereld, zoals RBC Capital Markets, Heineken, PSA Singapore en Schwarz Group, vertrouwen op Solace om tijdgevoelige applicaties en processen te activeren, hun applicatie- en integratielandschap te moderniseren en zo naadloze digitale ervaringen voor hun klanten, partners en werknemers te creëren. Ga voor meer informatie naar solace.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht