Geplaatst door Kepler Vision Technologies

Human Bytes tekent overeenkomst voor computer vision met wereldleider Kepler Vision Technologies

Human Bytes heeft zojuist een strategisch partnerschap gesloten met het in Nederland gevestigde Kepler Vision Technologies, dat een van de meest gebruikte computer vision technologieën aanbiedt voor bijvoorbeeld valdetectie in heel Europa.

Een van de grootste uitdagingen in de Scandinavische gezondheidszorg is het huidige en toekomstige gebrek aan verpleegkundigen. Er is een trend waarbij ziekenhuizen worden gebouwd met één bed in plaats van twee of vier bedden, waardoor de verpleegkundigen veel meer kamers moeten bewaken om toe te zien op het welzijn van de patiënten of ouderen.

Bekende problemen zijn dat verpleegkundigen of artsen een patiënt verwachten te onderzoeken, maar dat zij niet in de kamer zijn en dat dit opnieuw moet worden gepland. Vaak moeten de vitale functies, zoals temperatuur en bloeddruk, meerdere malen worden geregistreerd, waarbij ze de patiënt vaak wakker moeten maken, wat het herstel verstoort. Nog crucialer is dat wanneer een patiënt uit bed valt, er momenteel geen valdetectie alarm is en de patiënt onnodig lang onbewaakt en met pijn blijft liggen, vooral in verpleeghuizen.

“We hebben een zeer goed gevestigde en sterke marktpositie in de Benelux en Zuid-Europa en zien de Scandinavische markt als een belangrijk gebied voor uitbreiding in de nabije toekomst. Human Bytes staat bekend als de toonaangevende leverancier van AI-oplossingen voor de gezondheidszorg in Scandinavië, daarom was het een gemakkelijke keuze om met hen in zee te gaan”, zegt Harro Stokman, CEO van Kepler Vision Technologies, en vervolgt: “Door Human Bytes te combineren met onze Kepler Night Nurse hopen we bij te dragen aan de instandhouding van het hoge zorgniveau waar Scandinavië bekend om staat, in combinatie met betere resultaten voor de patiënt en een betere gezondheidseconomie.”

De Kepler Night Nurse is gebaseerd op Computer Vision gecombineerd met Kunstmatige Intelligentie. Een eenvoudige camera bewaakt de patiënt 24/7 en geeft een waarschuwing als de patiënt uit bed is gevallen, niet in de kamer is, niet terugkeert van het toilet of wakker is gedurende de nacht, zodat de verpleegster vitale functies kan opnemen als de patiënt toch wakker is.

De Kepler Night Nurse zorgt voor een maximum aan privacy en via een standaard API-interface met de huidige systemen die in de ziekenhuizen of verpleeghuizen worden gebruikt, zodat het personeel niet nog een ander apparaat of tablet nodig heeft.

“Kepler Vision is een sterke partner voor ons, die de meeste realistische gegevens en ervaring op het gebied van computer vision inbrengt. De Kepler Night Nurse AI-oplossing heeft een groot potentieel, om verpleegkundigen op de algemene afdeling of in verpleeghuizen te ondersteunen, om valse alarmen te voorkomen en de patiënten bij te staan wanneer dat nodig is. Ulrik Therkildsen, CEO van Human Bytes en vervolgt: “Bijvoorbeeld in de psychiatrie kan deze AI-oplossing van grote waarde zijn om het herstel van de patiënt door slaap te maximaliseren en hem niet onnodig te storen voor routinecontroles midden in de nacht. Bovenal hou ik van de eenvoud van deze oplossing, die naadloos samenwerkt met bestaande systemen, met een zeer volwassen algoritme dat valse alarmen bijna elimineert.”